تاریخ انتشار : دوشنبه 26 آبان 1404 - 23:22
کد خبر : 20340

از مشهد به کلات در جاده ایمن

با حضور مسئولان کشوری و استانی عملیات اجرایی ارتقای جاده مشهد-کلات آغاز شد.

به گزارش رخداد پرس، مشهد- کلات، راه حادثه‌خیزی است که بارها در بازدید نمایندگان مجلس در زمان انتخابات، سامان‌دهی‌اش مطرح شده بود. اما در این سال‌ها یا به‌دلیل نبود مطالبه جدی از سوی مسئولان یا پشت سد تخصیص اعتبارات قطره‌چکانی، سامان‌دهی نشد که روز گذشته سرانجام کلنگ‌زنی ارتقای آن با پیگیری نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی انجام شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرا دراین‌باره بیان کرد: این جاده کوهستانی نه‌تنها ناایمن و حادثه‌خیز است، بلکه در شرایط بارندگی نیز دچار سیل می‌شود. در این زمینه با وزیر راه جلسه‌ای گذاشته شد و متوجه شدیم که مطالعات این جاده در سال۱۴۰۰ انجام شده و چون توجیه فنی و اقتصادی آن منفی بوده، کنار گذاشته شده است.

 

اصلی‌نبودن راه، یکی از موانع اصلی بود

احسان عظیمی‌راد با بیان اینکه از آن‌زمان تاکنون نمایندگان و مسئولان موضوع را پیگیری نکرده یا به نتیجه نرسیده‌اند، اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام دادیم، وزارت راه‌وشهرسازی بر اساس مطالعات انجام‌شده اعلام کرد که جاده فرعی است. راه روستایی و عرض جاده ۶.۵متر است و باید ارتقا یابد، بنابراین چون جاده راه اصلی نیست امکان دوبانده‌‌شدن ندارد. تصمیم بر این شد که ابتدا به جاده اصلی تبدیل شود.

عظیمی‌راد تصریح کرد: در راه اصلی، عرض جاده به ۱۱.۵متر می‌رسد و تعریض و آسفالت می‌شود. در این زمینه باید تأیید ماده۲۳ نیز دریافت می‌شد که وزارت راه و شهرسازی تأییدیه‌ها را گرفت، اگرچه سازمان برنامه و بودجه مخالفت می‌کرد. دلیلش نیز این بود که در استان خراسان رضوی هفده پروژه راه داریم و در کشور پروژه‌های متعددی در زمینه راه مطرح است که با شرایط فعلی دولت اگر بخواهد تحقق یابد، صد سال زمان لازم است .

 

 

مزیت‌های کلات و ضرورت توجه به مسیر جاده‌ای

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با همه اعضای کمیسیون ماده۲۳ جلسه برگزار و به اهمیت موضوع این جاده تأکید شد، بیان کرد: با استناد به ناایمن‌بودن این جاده و از سوی دیگر اینکه کلات، قطب گردشگری استان است و گردشگران از این جاده تردد می‌کنند، سعی کردیم دلایل قانع‌کننده‌ای داشته باشیم.

وی تصریح کرد: موقعیت کشاورزی و تولید برنج در کلات که یکی از قطب‌های تأمین‌کننده برنج است و راه ترانزیتی کلات که انتقال مواد غذایی از این مسیر انجام می‌‌شود، همچنین تأمین گوشت مشهد چون کلات دامداری قوی دارد، از مزایای کلات است. علاوه‌براین به‌دلیل هم‌مرزی با ترکمنستان باید به آن توجه ویژه شود. با استناد به این موارد بالاخره تأیید ماده۲۳ دریافت و قرار شد پروژه محقق شود.

 

 

۲سال ابتدایی تخصیص اعتبار از منابع عمومی

عظیمی‌راد درخصوص تخصیص اعتبارات به این پروژه، افزود: مقرر شد در دو سال اول، از بودجه عمومی استفاده شود. منابعی غیر از منابع دولت. به‌عنوان‌مثال از اعتبار در اختیار نمایندگان استفاده شود که من اعتبار ۱۱۲میلیاردتومان تخصیص دادم و ۸۸میلیاردتومان نیز راهداری تخصیص داد تا با ۲۰۰میلیاردتومان پروژه کلنگ‌زنی شود. البته امیدواریم در سال‌های آینده اعتباراتی از سایر نمایندگان اختصاص یابد و اگر بتوانیم سرمایه‌گذار جذب کنیم برای تسریع تحقق این پروژه کمک‌کننده خواهد بود.

این نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سال سوم نیز دولت و سازمان برنامه‌وبودجه باید ورود کند و تأمین اعتبار شود. در شرایط فعلی پیمانکار تعیین و قرارداد منعقد شده است و با تجهیز کارگاه، برنامه‌ریزی لازم صورت گرفت و کلنگ‌زنی این پروژه در ۲۵آبان ماه محقق شد