مردانی در دوره بسیج اساتید:
برای کمک به دولت و تحقق اهداف نظام آماده ایم/ باید چالشها و فرصتهای پیش رو را شناسایی کنیم
به گزارش رخداد پرس، محمدرضا مردانی، در دوره دانشافزایی و توانمندسازی مسئولین و اعضای شورای بسیج اساتید کشور(چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها و راهبردها) که در مشهد مقدس درحال برگزاری است به ارائه گزارش مختصری از فعالیتها و اقدامات سازمان بسیج اساتید در چهار رویکرد اساسی پرداخت.
وی با بیان اینکه اولویت اول ما بحث انسجام بخشی و تعالی سازمانی بود، اظهار داشت: در این راستا، برنامههایی که در ارتباط با توانمندسازی و دانشافزایی اساتید و نیز تعالی سازمانی داشتیم، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مردانی با اشاره به جایگاه ویژه بسیج اساتید در دانشگاهها افزود: با حمایت مسئولان گرامی، بسیج اساتید در دانشگاهها جایگاه قوی و اثرگذاری پیدا کرده است. بسیج به تعبیر مقام معظم رهبری، معجزه انقلاب اسلامی برای ایران و جهان است، در تمام جهان گروههای مقاومت مردمی تشکیل شد اما بسیج تنها محدود به مقاومت نمیشود و در تمامی حوزهها و ابعاد از جمله فرهنگ، علم، اندیشه و اقتصاد باید نقشآفرین باشد.
وی با تاکید بر این که بسیج تنها یک سازمان نظامی نیست، بلکه در تمامی ابعاد فرهنگی، علمی و اقتصادی نیز باید فعال باشد، ادامه داد: استاد بسیجی باید در دانشگاه برای اعتلای دانشگاه، تربیت نسلهای آینده و تحکیم پایههای انقلاب اسلامی تلاش کند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: بسیج اساتید به عنوان یکی از ارکان تاثیرگذار در حوزههای تخصصی، آماده است تمامی توان خود را برای کمک به دولت و تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی به کار گیرد.
مردانی در ادامه به اهمیت آموزش عالی و نقش بسیج اساتید در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما باید با رویکرد علمی و نیازمحور، در راستای حل مشکلات کشور و کمک به نظام حکمرانی تلاش کنیم. تربیت نسلهای آینده از مدارس و دانشگاهها شروع میشود و ما باید در این زمینه رسالت خود را به خوبی انجام دهیم. یکی از وظایف مهم ما کمک به اسلامی شدن دانشگاهها و ارتقای آموزش عالی کشور است.
وی افزود: بسیج اساتید باید در حوزههای تخصصی خود نقشآفرینی کند و با توجه به شناخت و تجربه علمی خود، در حل مشکلات کشور گام بردارد. یکی از وظایف مهم ما کمک به اسلامی شدن دانشگاهها و ارتقای آموزش عالی کشور است. با توجه به این مسئله، اندیشکده حکمرانی آموزش عالی با حضور فرهیختگان و متخصصان تشکیل شده است تا برنامهریزیهای لازم برای تحقق این هدف انجام شود.
مردانی همچنین به اهمیت حضور اساتید بسیجی در محافل عمومی و مساجد تاکید و تصریح کرد: اساتید بسیجی باید در محلهها و مساجد حضور فعال داشته باشند و با هدایت جوانان و کمک به امام جماعت، نقش موثری در مسائل فرهنگی و اجتماعی ایفا کنند. این حضور میتواند به تقویت شبکه جهادگران تبیین و ایجاد ارتباط موثر با سایر اقشار بسیج منجر شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت شبکهسازی در بسیج اشاره و بیان کرد: باید بتوانیم یک شبکه درهمتنیده از سطح کشور تا آخرین لایههای استادی و دانشجویی ایجاد کنیم. حضور اساتید بسیجی در فضای مجازی و تاثیرگذاری آنها در این حوزه نیز بسیار مهم است و باید به این مسئله توجه ویژهای داشته باشیم.
رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به تلاشهای انجام شده در حوزههای مختلف تصریح کرد: بسیج اساتید در سالهای گذشته در زمینههای علمی، پژوهشی و فرهنگی خوش درخشیده است و انتظار میرود که این روند ادامه یابد اساتید بسیجی باید در کنار فعالیتهای علمی خود، به نقشآفرینی در حوزههای اجتماعی نیز توجه کنند و با هدایت پایاننامهها و پژوهشهای دانشگاهی به سمت نیازهای کشور و در حل مشکلات موجود کمک کنند.
مردانی در پایان با تاکید بر اهمیت همکاری و همافزایی بین اساتید بسیجی و سایر بخشهای آموزش عالی عنوان کرد: ما باید چالشها و فرصتهای پیش رو را شناسایی کرده و با تشکیل کمیتههای تخصصی در سطح ملی و استانی، به ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی کشور کمک کنیم.
وی بیان کرد: هدف نهایی ما تحقق دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب است و بسیج باید پرچمدار این حرکت باشد. اساتید بسیجی با روحیه جهادی و تفکر بسیجی میتوانند نقش مهمی در این مسیر ایفا کنند و به تحقق اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی ایران کمک کنند.
همچنین در ادامه زلفی گل در دوره بسیج اساتید گفت: تعداد مجلات تحت نمایه بین المللی را ۷۰ درصد رشد دادیم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نمایهسازی مجلات علمی هم در دستورکار قرار گرفت و طی ۳ سال اخیر، ۷۳ مجله علمی وابسته به وزارت علوم را نمایه بینالمللی کردیم؛ در ۴۲ سال گذشته و حتی قبل از انقلاب تعداد مجلات نمایه بین المللی شده وزارت علوم ۱۰۱ مجله بود و الان ۱۷۵ مجله است.
محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مطالبهگری از عملکرد ۳ ساله وزارت علوم را حق خانواده دانشگاهی کشور میدانیم، اظهارکرد: براساس دغدغهها، اقدامات تحولی مختلفی را انجام دادیم؛ این اقدامات برپایه مطالعات و دغدغههای موجود صورت گرفته است.
وی گفت: پنج اولویت را برای وزارت علوم تعریف کردیم که یکی از آنها، نقش آفرینی این وزارتخانه به عنوان مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در ادامه، کمیتهای متشکل از افراد متخصص را ایجاد کردیم که در گام نخست با مدیران مسئول و سردبیران مجلات علمی کشور جلسه برگزار کردند تا شاهد تقویت جایگاه آنها در سطح بینالمللی باشیم.
زلفیگل تصریح کرد: نمایهسازی مجلات علمی هم در دستورکار قرار گرفت و طی ۳ سال اخیر، ۷۳ مجله علمی وابسته به وزارت علوم را نمایه بینالمللی کردیم؛ در ۴۲ سال گذشته و حتی قبل از انقلاب تعداد مجلات نمایه بین المللی شده وزارت علوم ۱۰۱ مجله بود و الان ۱۷۵ مجله است. در مرجعیت علمی، طی این مدت موفق شدیم در قیاس با سال ها قبل آن، تعداد مجلات تحت نمایه را ۷۰ درصد رشد دهیم.
وی با بیان اینکه براساس انتقادات وارده به وزارت علوم، به دنبال تبدیل علوم به فنون رفتیم تا با برنامه منسجم در این مسیر گام برداریم، گفت: متخصصان بر این باور بودند که وزارت علوم بیشتر به فکر تحقیقات بنیادین و مقالهمحور است؛ این انتقادات را لحاظ کردیم و سعی کردیم در مسیر حل آنها گام برداریم.
زلفیگل از احصاء نیازهای جامعه خبرداد و افزود: این نیازها ها را در معرض دید اساتید و دانشجویان قرار دادیم؛ سامانه نظام ایدهها و نیازها «نان» را ایجاد کردیم که تاکنون بیش از ۲۰ هزار نیاز و ایده در آن ثبت شده و در رشتههای مختلف دستهبندی شدهاند.
وزیر علوم اظهارکرد: علاوه بر این، درگاه آشنایی با نخبگان و آیندهسازان هم تشکیل شد و هر عضو متخصص، یک صفحه اختصاصی در این سامانه دارد و افراد براساس میزان بروندادها ارتباط برقرار میکنند.
زلفیگل در پایان با تاکید بر اینکه تقویت ارتباطات وزرا با بسیج اساتید، به نفع وزیر بوده و موجب توفیق مضاعف در عملکرد میشود، گفت: بسیج اساتید ظرفیت بیبدیلی است و هرروز شاهد رویش و زایش بیشتری است؛ هرچقدر بدنه بسیج قویتر باشد، این اتفاق برای نظام و انقلاب، مفیدتر است.