دیوار گردشگری با بلاگرها بالا میرود یا آوار میشود؟
به گزارش رخداد پرس، «من به ایران سفر کردم؛ همان جایی که بیشتر کشورها به من توصیه کردند که سفر نکنم اما از بین کشورهایی که دیدم ایران کشوری بود که بیشترین سوءتفاهمها درمورد آن وجود داشت. میتوانم با جرئت بگویم هر چیزی که درمورد ایران میشنوید غلط است و بر خلاف خبرهایی که میخوانید ایران جاذبههای خوبی دارد و مردم آن زندگی نرمالی دارند.» اینها روایت یک گردشگر خارجی است که بهتازگی به ایران سفر کرده و نسبت به شایعات و تصوراتی که درمورد وضعیت ایران وجود دارد واکنش نشان داده است.
علی اسماعیل اردکانی، استادیار روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائی، معتقد است که «علیرغم برخورداری از تمدنی بزرگ و دیرینه و پیشرفتهایی که در ۴ دهه گذشته حاصل شده، تصویر مناسبی از ایران در دنیای امروز شکل نگرفته است.»
در جهان امروز تصویرسازی نقش کلیدی در طراحی، تنظیم و اجرای استراتژی دولتها دارد. دولتها با تصویرسازی دقیق و ارائه یک روایت جذاب از کنشگری خود میتوانند مسیر دستیابی و تأمین منافع ملی را هموار کنند. بهعنوان نمونه امروزه آلمانیها با مؤسسه گوته و چینیها با بنیاد کنفوسیوس پیشگام تصویرسازی از طریق مراکز و بنیادهای علمی هستند. مراکزی که بهاندازه بزرگترین دانشگاههای جهان در ابعاد فرهنگی تأثیرگذار بودهاند.
بلاگران سفیران گردشگری شدند؟
در این زمینه راهنمایان و بهتازگی اینفلوئنسرها و بلاگران گردشگری با ضریب نفوذ بالا سعی دارند جای خالی تبلیغات را پر کنند. بلاگرهای سفر این روزها به ویژه ایام عید نقش مهمی در تبلیغات حوزه گردشگری بازی میکنند، حوزه مهمی که بازارهای اصلی گردشگری جهان توجه ویژهای به آن دارند اما نوع و نحوه عملکرد آنها دارای شبهه و شایعاتی است که از سوی برخیها بیان میشود.
احمد دیناری کارشناس حوزه گردشگری به کمککردن بلاگران در تصویرسازی از ایران و ایرانهراسی برخیها اشاره میکند و به خبرنگار فارس میگوید که «در حوزه گردشگری، بلاگرهای این حوزه درباره محور مقاصد و جاذبههای گردشگری مینویسند و بر اساس آن تولید محتوا میکنند و برند یک مقصد را میان مردم جا میاندازند اما اینفلوئنسرهای گردشگری برای کمپینهای تبلیغاتی هستند و به نوشتن مطالب علاقه ندارند و فقط ویدئو تولید میکنند.»
طبق پژوهشی که توسط متخصصان حوزه گردشگری در کشور امارات انجام شده، مدتزمان تأثیرگذاری بلاگرهای گردشگری طولانی و اینفلوئنسرها کوتاهمدت است.
دیوارهایی که با بلاگرها آوار میشود
آموزش و سرمایهگذاری دو رکن اساسی است که برای جذب گردشگر خارجی موردتوجه سایر کشورهاست؛ به همین دلیل برخی متخصصین گفتهاند هر کسی که تعدادی فالوور جمع کرد، نباید لزوماً بهعنوان بلاگر سفر شناخته شود. این افراد باید آموزش ببینند؛ چرا که این حوزه تخصصی است و افرادی که در این زمینه فعالیت میکنند باید اثبات کنند که تجربه و تخصص لازم را دارند.
علیرغم تأکیداتی که نسبت به فراگیری آموزش وجود دارد اما با این حال برخی شرکتهای گردشگری که با آنها صحبت کردیم، میگویند که با کارکردن بلاگران و اینفوئنسرای سفر، فعالیت راهنمایان گردشگری مختل شده است. یکی از شرکتهای گردشگری به فارس میگوید که درحالیکه بسیاری از راهنمایان گردشگری مشکلاتی برای فعالیتشان ایجاد شده، برخی از بلاگران به دلیل تعداد زیاد دنبالکنندههای خود و بدون داشتن مدرک و تجربه لازم به حوزه گردشگری ورود پیدا کردهاند.
دیناری کارشناس گردشگری درمورد اثرات منفی بلاگران و اینفلوئنسران گردشگری اشاره میکند و میگوید که زمانی یک بلاگر اطلاعات کافی درمورد یک مقصد نداشته باشد و بدون شناخت کافی و بدون مطالعه آداب و رسومی را معرفی کند، در این حال آسیبهایی به حوزه گردشگری وارد میشود که جبرانناپذیر است.»
در سالهای گذشته نیز در اثر دادن اطلاعات غلط به مخاطبین به ابنیه تاریخی و طبیعی خسارات زیادی وارد شده است. دیناری کارشناس گردشگری میگوید که این موضوع زمانی اهمیت پیدا میکند که فردی در حال معرفی ظرفیتهای کشوری اصیل است و در این راستا به واژگان و کلمات دقت کافی ندارد.
ارزانبودن هزینه سفر به ایران برای گردشگران خارجی و تنوع سفر برای گردشگران داخلی تعداد بازار گردشگری حلال، گردشگری سلامت و… از مواردی هستند که میتوانند در بهبود جایگاه ایران در صنعت گردشگری دارای اولویت و تأثیرگذار باشند که این امر تنها با تصویرسازی و اطلاعرسانی درست امکانپذیر است.