رقص مرگ روی ماشینهای در حال حرکت!
گروه فرهنگ عمومی رخداد پرس، بعدا که بمیره میگن جوون خوبی بود…» این کامنت یک کاربر فضای مجازی فرناز توسلی زیر پست اینستاگرامی فردی است که روی ماشین در حال حرکت میرقصد.
ویدئو حرکات خطرناک سرنشین این خودرو در حال حرکت روز گذشته در فضای مجازی پخش شد و واکنشهای زیادی را برانگیخته است.
حرکات نمایشی سرنشینان خودرو در حین حرکت، مانند ایستادن روی سقف یا بیرون آمدن از پنجره، در دهههای اخیر بهویژه با گسترش رسانههای اجتماعی، توجه زیادی جلب کرده و در برخی موارد بهعنوان نمایشهای خطرناک و جنونآمیز توصیف میشود.
تاکنون، هیچ نهاد رسمی آماری دقیق از تعداد افرادی که در ایران حرکات نمایشی با خودرو انجام میدهند، منتشر نکرده است. بااینحال، رئیس پلیس راهنماییورانندگی خوزستان سال ۹۵ اعلام کرده است که ۲۵ درصد از تصادفات در اهواز ناشی از حرکات نمایشی و اعمال مخاطرهآمیز در خیابانها است.
این در حالی است که حرکات نمایشی در حین رانندگی، طبق قانون، عملی مجرمانه و ممنوع است.
رقص مرگ روی ماشینهای در حال حرکت!
از رقص روی سقف ماشین تا تصادفات مرگبار؛ حرکات نمایشی در خیابانها نهتنها غیرقانونی است، بلکه راننده را هم پای میز محاکمه میکشاند.
گروه فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس: «بعدا که بمیره میگن جوون خوبی بود…» این کامنت یک کاربر فضای مجازی فرناز توسلی زیر پست اینستاگرامی فردی است که روی ماشین در حال حرکت میرقصد.
ویدئو حرکات خطرناک سرنشین این خودرو در حال حرکت روز گذشته در فضای مجازی پخش شد و واکنشهای زیادی را برانگیخته است.
حرکات نمایشی سرنشینان خودرو در حین حرکت، مانند ایستادن روی سقف یا بیرون آمدن از پنجره، در دهههای اخیر بهویژه با گسترش رسانههای اجتماعی، توجه زیادی جلب کرده و در برخی موارد بهعنوان نمایشهای خطرناک و جنونآمیز توصیف میشود.
تاکنون، هیچ نهاد رسمی آماری دقیق از تعداد افرادی که در ایران حرکات نمایشی با خودرو انجام میدهند، منتشر نکرده است. بااینحال، رئیس پلیس راهنماییورانندگی خوزستان سال ۹۵ اعلام کرده است که ۲۵ درصد از تصادفات در اهواز ناشی از حرکات نمایشی و اعمال مخاطرهآمیز در خیابانها است.
این در حالی است که حرکات نمایشی در حین رانندگی، طبق قانون، عملی مجرمانه و ممنوع است.
بر اساس قانون، مسئولیت خودرو و سرنشینان با راننده است. اگر سرنشینان حرکات خطرناک در خودرو انجام دهند و حادثهای رخ دهد، راننده پاسخگوی قانون است و بیمه هیچگونه مسئولیتی در قبال خسارت و دیه ندارد.
مهدی یغمایی، یکی از کاربران در شبکه ایکس نوشته است که «چرا همیشه راننده مقصر باشه؟ سرنشین خودش تصمیم گرفته کار خطرناک کنه!» قانون باید مسئولیت فردی سرنشینان را نیز در نظر بگیرد، بهویژه در مواردی که سرنشین بهعمد رفتار خطرناک انجام میدهد.
اما کاربر دیگری در فضای مجازی سهیل محمدزاده میگوید که «راننده باید کنترل اوضاع رو داشته باشه، اگه سرنشین کار خطرناک میکنه، راننده نباید اجازه بده.» راننده بهعنوان مسئول اصلی خودرو، وظیفه دارد از اقدامات خطرناک سرنشینان جلوگیری کند. راننده میتواند با توقف خودرو یا هشدار به سرنشینان، مانع چنین رفتارهایی شود.
سرهنگ جواد مختار رضایی، معاون فرهنگی پلیس فتا، رفتارهای پرخطر سرنشینان خودرو را ناشی از فرهنگ جلبتوجه در فضای مجازی میداند و پیشنهاد میدهد با راهاندازی کمپینهای فرهنگی در شبکههای اجتماعی و استفاده از اینفلوئنسرها، میتوان مخاطبان جوان را به سمت رفتارهای ایمن هدایت کرد. شعارهایی مانند «ایمنی اول» یا «فضای مجازی جای خودنمایی خطرناک نیست». همچنین آموزش عمومی، نظارت بر محتوا، و اصلاح الگوریتمهای پلتفرمها مؤثر خواهد بود.