تاریخ انتشار : شنبه 17 شهریور 1403 - 18:30
کد خبر : 9499

سفر ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر به مشهد در دهه پایانی صفر

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی به اهمیت حضور مردمی و نهادهای مردمی در خدمت‌رسانی به زائران حضرت رضا (ع) اشاره کرد و افزود: بیش از 1200 موکب در سطح استان و شهرهای مسیر مشهد مقدس برای خدمت‌رسانی به زائران راه‌اندازی شده است.

به گزارش رخداد پرس، حجت گنابادی‌نژاد، در نشست خبری دهه آخر صفر که در قرارگاه عملیاتی زائرین برگزار شد اظهار داشت: برنامه‌ریزی برای خدمات سفر در دهه پایانی صفر از خردادماه آغاز شده و طی این مدت، بیش از پنجاه جلسه در کمیته‌ها و ستادهای مختلف برگزار شده است.
وی ادامه داد: در این جلسات، با حضور استاندار محترم، معاونین و مدیران کل دستگاه‌ها، هماهنگی‌های لازم برای خدمت‌رسانی به زائران انجام شده است. به همین منظور، چهارده کمیته تخصصی با مشارکت ۶۸ دستگاه اجرایی فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی به اهمیت حضور مردمی و نهادهای مردمی در خدمت‌رسانی به زائران حضرت رضا (ع) اشاره کرد و افزود: بیش از ۱۲۰۰ موکب در سطح استان و شهرهای مسیر مشهد مقدس برای خدمت‌رسانی به زائران راه‌اندازی شده است.
گنابادی‌نژاد ۴۶۸ کاروان پیاده با جمعیتی حدود۷۶ هزار نفر از شهرستان‌های استان به سمت مشهد حرکت کرده‌اند. مشارکت مردمی در برپایی پویش‌های مختلف، از جمله پویش‌های محله‌ای و خانه‌های رضوی، نقشی کلیدی در میزبانی و اسکان زائران داشته است.
وی بیان کرد: در حوزه اسکان زائران، بیش از شش میلیون و ۹۹ هزار و ۴۹۶ نفر در ظرفیت‌های اسکان رسمی، موقت و اضطراری میزبانی شده‌اند. میزان اشغال واحدهای رسمی، موقت و اضطراری به ترتیب۷۸ درصد،۷۳ درصد و ۷۱ درصد بوده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی از فعالیت‌های مؤثر در حوزه حمل‌ونقل نیز یاد کرد و به طرح‌های “تاکسی‌های صلواتی” و “نذر آب” اشاره نمود که در این ایام فعال بودند. همچنین، همکاری و همدلی بین ملت ایران و عراق در خدمت‌رسانی به زائران به زیبایی به تصویر کشیده شد و نشان‌دهنده همبستگی دو ملت در این ایام مقدس بود.
گنابادی‌نژاد از تلاش‌های شهرداری مشهد، شورای اسلامی شهر، اداره کل میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، سپاه امام رضا (ع) و دیگر دستگاه‌های اجرایی قدردانی کرد. همچنین، از نهادهای مردمی و گروه‌های داوطلب که در میزبانی و خدمت‌رسانی به زائران نقش داشتند، تشکر کرد و به توسعه و تداوم این فعالیت‌ها در سال‌های آینده تأکید کرد.
وی ضمن ابراز امیدواری به بهبود هر چه بیشتر شرایط خدمات‌رسانی در سال‌های آینده، از همه نهادها و رسانه‌ها خواست تا با ادامه همکاری و اطلاع‌رسانی مناسب، به ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به زائران حضرت رضا (ع) کمک کنند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی بیان کرد: اخیر خود به تشریح وضعیت و دستاوردهای خدمات سفر در دهه پایانی ماه صفر پرداخت و ابراز امیدواری کرد که با رفع نواقص و بهبود شرایط، در آینده نزدیک شاهد خدمات بهتری به زائران حضرت رضا (ع) باشیم.
گنابادی‌نژاد با اشاره به روند رو به رشد خدمات‌رسانی، خاطرنشان کرد: با مقایسه با گذشته، بهبود قابل توجهی در رفع نواقص و اشکالات مشاهده شده است؛ امید می‌رود که در آینده نزدیک، شرایط خدمات‌رسانی به زائران بهتر و مطلوب‌تر شود
وی آمار استفاده از ظرفیت‌های اقامتی در دهه پایانی صفر را ارائه داد و گفت: واحدهای اقامتی رسمی با اشغال متوسط ۷۸ درصد، واحدهای موقت با اشغال ۷۳درصد، واحدهای اضطراری با اشغال۷۱ درصد اقامت داشتند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: در ابتدای دهه پایانی ماه صفر، ۸۰ درصد از واحدهای اقامتی رزرو شده بودند. با این حال، ظرفیت‌های اسکان رسمی و سایر ظرفیت‌ها توانستند به خوبی نیازهای زائران را برآورده کنند.
گنابادی‌نژاد با قدردانی از همکاری نهادهای مختلف، از جمله اداره کل میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، شهرداری، اداره کل ورزش، سپاه امام رضا (ع)، مساجد، حسینیه‌ها و زائر سراها، به اهمیت این همکاری‌ها در برگزاری موفق این مراسم اشاره کرد.
وی به آمار ورود زائران نیز پرداخت و اعلام کرد: از ابتدای دهه پایانی ماه صفر، شش میلیون و ۴۰۰ هزار زائر وارد مشهد شده‌اند که نسبت به سال گذشته، سه و نیم درصد رشد داشته است. همچنین، رشد قابل توجهی در استفاده از وسایل نقلیه شخصی (چهار درصد)، هوایی (بیست و پنج درصد) و کاهش در استفاده از وسایل نقلیه ریلی (دوازده درصد) و جاده‌ای (شش درصد) گزارش شده است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی به ضرورت تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی در حوزه جاده‌ای برای پاسخگویی بهتر به تقاضای زائران تاکید کرد و همچنین از توجه ویژه به تنظیم بازار، تامین اقلام و نظارت و بازرسی به عنوان اولویت‌های مهم یاد کرد.
گنابادی‌نژاد با ابراز امیدواری به بهبود وضعیت و رفع نقاط ضعف، از همه نهادها و رسانه‌ها خواست تا با همکاری و اطلاع‌رسانی مناسب، به ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به زائران حضرت رضا (ع) کمک کنند.
وی با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در کمیته تنظیم بازار، تصریح کرد: ۲۱ هزار و ۱۰۹ بازرسی صورت گرفت. و دو هزار و سیصد و هفتاد و شش پرونده به ارزش بیست و چهار میلیارد و ششصد و بیست و سه میلیون ریال تشکیل شد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی بیان کرد چهارصد و شصت و شش شکایت با مبلغ بیست و سه میلیارد و هفتاد و هشت میلیون ریال بررسی شد. و سیزده واحد متخلف پلمپ شد.
معاون استاندار با تأکید بر نقش مهم نهادها و دستگاه‌های مختلف در این فرآیند، به ویژه اداره کل میراث فرهنگی، آموزش و پرورش، شهرداری، اداره کل ورزش و سپاه امام رضا (ع)، بهبود شرایط خدمات‌رسانی را نتیجه تلاش‌های مشترک و هماهنگ این نهادها دانست.
گنابادی‌نژاد به آمار ورود زائران اشاره کرد و گفت: شش میلیون و چهارصد هزار زائر وارد مشهد شدند که نسبت به سال گذشته سه و نیم درصد رشد داشته است. چهار درصد رشد در استفاده از وسایل نقلیه شخصی و بیست و پنج درصدرشد در استفاده از وسایل نقلیه هوایی گزارش شد.
وی همچنین بر لزوم تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و بهبود مدیریت جمعیت انبوه تأکید کرد و از اقدامات موفق در حوزه‌های بهداشت و درمان، امداد و نجات، و مدیریت ترافیک تقدیر نمود. گنابادی‌نژاد با تشکر ویژه از شهرداری مشهد، شورای اسلامی شهر، و تمامی دستگاه‌های اجرایی، از خدمات حوزه‌های مختلف از جمله کمیته بهداشت و درمان، امداد و نجات، و کمیته فرهنگی اجتماعی قدردانی کرد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی همچنین به نقش کلیدی کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات و تلاش‌های صداوسیما در اطلاع‌رسانی و مدیریت وضعیت اشاره کرد.
گنابادی‌نژاد با بیان اینکه در این دوره شاهد کاهش حوادث و ارتقای کیفیت خدمات بودیم، به تلاش‌های ویژه آستان قدس رضوی، نماینده ولی فقیه در استان، و تمامی خادمان و مسئولان در حوزه‌های مختلف تأکیدکرد و از آنها به دلیل همکاری و حمایت‌های بی‌دریغشان تقدیر کرد.
وی با ابراز امیدواری به استمرار و ارتقای کیفی خدمات در آینده، از همه دست‌اندرکاران خواست تا با همکاری و هماهنگی مستمر، بهبود شرایط را ادامه دهند.