تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آذر 1404 - 23:23
کد خبر : 20744

قیمت پارک حاشیه‌ای مشهد در سال ۱۴۰۴ افزایش نیافته است | رویکرد الیت کاهش توقفات به زیر نیم ساعت و افزایش فضای پارک در شهر

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیک شهری شهرداری مشهد تأکید کرد: هیچ افزایش نرخی در سال جاری برای پارک حاشیه‌ای در سال جاری اعمال نشده و هرگونه تغییر قیمت منوط به تصویب شورای شهر و اجرای آن از ابتدای سال بعد خواهد بود.

به گزارش رخداد پرس، مرتضی جمشیدی امروز (یکشنبه، ۹ آذر ۱۴۰۴) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته، حدود ۱۵.۷ میلیون توقف در معابر شهری ثبت شد که از این میان، ۱۰.۵ میلیون توقف کمتر از نیم‌ساعت بوده و این میزان معادل ۶۷ درصد کل توقف‌ها است. همچنین ۱۴ درصد از توقف‌ها، زیر یک ساعت مدیریت شده‌اند.

 

وی افزود: تحلیل دقیق این اعداد، مبنای قضاوت مهندسی و طراحی سیاست‌های جدید در سال آینده است و بر همین اساس، سهم توقف‌های زیر یک ساعت در سال گذشته، ۸۱ درصد و در ماه‌های ابتدایی سال جاری، ۸۲ درصد بوده است.

 

 

قیمت پارک حاشیه‌ای مشهد در سال ۱۴۰۴ افزایش نیافته است | رویکرد الیت کاهش توقفات به زیر نیم ساعت و افزایش فضای پارک در شهر + فیلممدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیک شهری شهرداری مشهد تأکید کرد: هیچ افزایش نرخی در سال جاری برای پارک حاشیه‌ای در سال جاری اعمال نشده و هرگونه تغییر قیمت منوط به تصویب شورای شهر و اجرای آن از ابتدای سال بعد خواهد بود.

 

سیاست شرکت توسعه ارتباطات ترافیک شهرداری، درآمدزایی نیست

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیک شهری شهرداری مشهد تأکید کرد: ۶۷ درصد توقف‌ها کاملاً رایگان انجام شده و این نشان می‌دهد سیاست شرکت درآمدزایی نیست؛ بلکه هدف اصلی هدایت توقف‌ها به زیر نیم‌ساعت و آزادسازی فضای پارک برای استفاده بیشتر شهروندان است.

 

وی با اشاره به اینکه در مشهد حدود یک‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار خودرو تردد می‌کنند و در ایام مناسبتی این عدد افزایش می‌یابد، گفت: در حال حاضر تنها ۳۰ هزار فضای پارک حاشیه‌ای در ۱۳۰ معبر فعال وجود دارد و این ظرفیت باید میان جمعیتی نزدیک به دو میلیون خودرو توزیع شود. بنابراین پاسخ‌‌دادن به مطالبه گروهی بسیار محدود و‌ کمتر از سه درصد که می‌خواهند خودرو را ساعت‌ها یا روزها در یک نقطه ثابت رها کنند، عملاً امکان‌پذیر نیست.

 

جمشیدی با اشاره به مشکلات توقف‌های دوبله و سه‌باره در معابر تجاری و درمانی افزود: چنین رفتارهایی موجب انسداد معابر و ایجاد بی‌نظمی ترافیکی می‌شود.

 

وی تأکید کرد: رویکرد شرکت کاملاً شهروندمدارانه و در جهت افزایش رضایت عمومی است. مدیریت پارک حاشیه‌ای به‌معنای خصوصی‌سازی معابر یا واگذاری فضا به افراد خاص نیست؛ بلکه ابزاری برای صیانت از حق عمومی شهروندان است.

 

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیک شهری شهرداری مشهد با اشاره به مقایسه وضعیت مشهد با کلانشهرهای دیگر گفت: در بسیاری از شهرها معضل اشغال طولانی‌مدت فضاهای حاشیه‌ای به مشکل جدی تبدیل شده و اکنون علاقه‌مند هستند از زیرساخت نرم‌افزاری و تجربه مشهد استفاده کنند.

 

۶۷ درصد توقف‌ها رایگان است

جمشیدی افزود: در حال حاضر ۹۶ درصد توقف‌ها با اعداد پایین انجام می‌شود، ۶۷ درصد توقف‌ها رایگان است و تنها ۱۴ درصد توقف‌های زیر یک ساعت با میانگین پرداخت ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان ثبت شده است.

 

وی ادامه داد: بدیهی است توقف‌های طولانی‌مدت که از یک ساعت عبور می‌کنند، برای ایجاد بازدارندگی، نرخ بیشتری دارند و این دقیقاً بخشی از سیاست مدیریت فضاست تا چرخه توقف‌ها روان بماند.

 

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیک همچنین به اهمیت نظارت‌های درون‌سازمانی و شهروندی اشاره کرد و گفت: گزارش‌های مردمی و پایش شبانه‌روزی عملکرد نیروها نقش مهمی در جلوگیری از خطاها دارد.

 

وی تأکید کرد: اگر تخلف یا اشتباهی رخ دهد، موضوع بررسی و در صورت لزوم اقدام قانونی انجام می‌شود.

 

جمشیدی درباره انتشار برخی انتقادات در رسانه‌ها نیز توضیح داد: شرکتی که باید هزینه نیروهای میدانی، سامانه پیامکی، نرم‌افزارها و زیرساخت‌ها را بپردازد و در عین حال بیش از دوسوم خدماتش رایگان ارائه می‌شود، نمی‌تواند به رویکرد اقتصادی یا سودمحور متهم شود. درآمد شرکت صرفاً هزینه نگهداری، پشتیبانی و توسعه شبکه را پوشش می‌دهد.

 

فعال‌بودن ۳۱۵ ایستگاه و ۱۷۰۰ دوچرخه

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیک شهری شهرداری مشهد همچنین به توسعه گسترده شبکه دوچرخه اشتراکی اشاره کرد و گفت: اکنون ۳۱۵ ایستگاه دوچرخه اشتراکی و ۱۷۰۰ دوچرخه فعال در شهر مستقر است و سیاست شهر مشهد حرکت به سمت حمل‌ونقل پاک و کاهش آلودگی هواست.

 

برچسب ها :

ناموجود