تاریخ انتشار : شنبه 29 دی 1403 - 19:23
کد خبر : 13951

یادداشت: امیر رستمی

مردمی کردن اقتصاد مقاومتی کار رسانه است

اقتصاد مقاومتی اصطلاحی است که چند سالی در اقتصاد کشورمان به گوش می خورد.

 

 

اقتصاد مقاومتی تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله است که لازمه اجرای آن رویکردی جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گراست. اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که همراه با مقاومت در برابر کارشکنی‌های دشمن، باعث رشد و شکوفایی کشور شود. به عبارتی وضع اقتصادى کشور و نظام اقتصادى جورى شود که در مقابل ترفندهاى دشمنان که همیشگى و به شکل هاى مختلف خواهد بود، کمتر آسیب ببیند و اختلال پیدا کند.

اقتصاد مقاومتی در ایران اولین بار در دیدار کارآفرینان با رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۹ مطرح گردید. وی «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی نمود و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی نمود.

اقتصاد مقاومتی به معنی تشخیص حوزه‌های فشار و در پی آن تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تاثیرها است. برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی باید وابستگی‌های خارجی کاهش یابد و بر تولید داخلی کشور و تلاش برای خوداتکایی تلاش گردد. توسعه نظام مالی و بانکی کشور، پایین آمدن نرخ بیکاری، بهره‌وری بالای نیروی کار، تک‌قطبی شدن جامعه، افزایش سرمایه اجتماعی، ثبات در نرخ رشد اقتصادی، تنوع درآمدی صادراتی، توسعه دانش بنیان ها و مردمی شدن اقتصاد از پیشرفت های ایران در سال های پس از ابلاغ این قانون بوده است.

طبق نظر رهبری مردمى کردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتى است. سهمیه‌بندى بنزین، مسئله‌ى مدیریت مصرف یعنى مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر نمونه های اقتصاد مقاومتی مردمی است.

با توجه به گسترش روزافزون رسانه های اجتماعی و کاربران آن ها، نقش روزافزون رسانه ها در هویت پذیری افراد از راه سبک زندگی انتخابی متاثر از این فضاها، قابل چشم پوشی نیست. لذا می توان از این فضا برای ترویج اقتصاد مقاومتی با تاثیر در تغییر سبک زندگی افراد سود جست. کارکرد رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه‌های مجازی، برجسته‌سازی و بازنمایی گفتمان‌های شکل‌گرفته در نظام اجتماعی است. از این جهت، بررسی و تحلیل نحوه بازنمایی مؤلفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی از سوی رسانه‌ها، به‌ویژه در فضای مجازی با توجه به وسعت گستره انتشار، سرعت اطلاع‌رسانی و فراگیری ضرورت و اهمیت فراوانی دارد.

رسانه ها می‌توانند با اتخاذ سیاست‌های مناسب مانند آموزش سواد رسانه کمک زیادی به بسترسازی و تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه کنند. لازم است از ظرفیت ها و توانایی های رسانه در فرهنگ سازی و ساده سازی در جهت تبیین سیاست ها و نیز معرفی راهکارهای عینی و عملی اقتصاد مقاومتی استفاده شود تا زمینه درک مفهوم دقیق موضوع و پذیرش اجتماعی آن فراهم گردد.