در ابتدای این نشست علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، گفت: رئیس جمهور در خصوص مسئله سهمیههای کنکور سراسری شجاعانه ورود کرده که این مسئله قابل قدردانی است؛ در اجرای برنامه هفتم توسعه مواردی در خصوص آموزش و پرورش مطرح شده که متاسفانه ۳۰ درصد آنها در مورد آموزش محقق شده است.
نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعیین تکلیف ۲۶ هزار نیروی خرید خدمات، افزود: در جلسهای که اعضای کمیسیون آموزش با دکتر عارف معاون اول رئیس جمهور داشتند مقرر شد، معلمان خرید خدمات تبدیل به قرارداد کار معین شوند، امیدواریم هرچه سریعتر این مهم محقق شود.
همچنین رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این نشست از دکتر پزشکیان خواستار اجرایی شدن فصل ۱۹ و ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه برای بهبود وضعیت آموزشی کشور شد.
احسان عظیمی راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این نشست با تاکید به اهمیت آموزش و پرورش در کشور، یادآور شد: برگزاری جلسات متعدد توسط رئیس جمهور در راستای موضوعات آموزش و پرورش نشان از اهمیت تعلیم و تربیت در دولت چهاردهم را دارد.
تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری حدود ۸۰ درصد خانوادههای ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بسیاری از خانوادههای فرهنگیان و دانشآموزان به خروجی خوشایند نشست اعضای کمیسیون آموزش با رییس، جمهور امیدوار هستند، اظهار داشت: امروز تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری حدود ۸۰ درصد خانوادههای ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است، این مسئله منجر به کاهش علاقمندی دانش آموزان به شرکت در المپیادهای کشوری شده است؛ از طرفی شاهد افت تحصیلی بین بسیاری از دانش آموزان سراسر کشور هستیم این اختلاف را در معدل استانهای برخوردار و کم برخوردار به عینه میتوان رویت کرد.
تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری منجر به شکلگیری مافیای آموزشی
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری منجر به شکلگیری مافیای آموزشی در اشکال مختلف شده است، تصریح کرد: تبلیغ کتب کمک درسی مختلف با عناوین متفاوت در سایه مافیای آموزشی به گونهای دیگر سیستم تعلیم کشور را تحت تاثیر قرار داده است، در مبحث ترازدهی مصوبه جنجالی کنکور ناعادلانه بوده است.
عظیمی راد در این جلسه با بیان اینکه داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۴ از این مصوبه بسیار آسیب خواهند دید، یادآور شد: در حال حاضر دوستان دبیرخانه با دستور حضرتعالی(رئیس جمهور) مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور را برای سال ۱۴۰۵ بررسی میکنند، در صورتی که متقاضیان حضور در آزمون سراسری ۱۴۰۴ از این مصوبه آسیب جدی خواهند دید چرا که معدل پایه یازدهم در آزمون سال آینده نقش خواهد داشت؛ اگر قرار به اجرای این مصوبه شورای انقلاب فرهنگی برای سال آینده است، این تاثیر فقط برای پایه دوازدهم با رعایت عدالت آموزشی باید در نظر گرفته شود، هر چند اصل نظر تخصصی ما مبنی بر لغو مصوبه است.
سید ابوالحسن مصطفوی غمام نماینده مردم رزن و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این نشست صمیمی با دکتر پزشکیان رییس جمهور دولت چهاردهم، اظهار داشت: پیامهای متعددی از جامعه فرهنگیان و داوطلبان کنکور سراسری به دست ما میرسد مبنی بر موضوعات و مسائل آموزشی کشور از استخدام معلمان از طرحهای مختلف گرفته تا مشکلات دانشگاه فرهنگیان و داوطلبان آزمون سراسری؛ متاسفانه در برابر خلاءهای حاکم در این حوزه بنده به عنوان نماینده مردم نمیدانم چه پاسخی به آنان بدهم.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با اشاره به نارضایتی متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان با شرط معدل، ادامه داد: داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان به اعمال شرط معدل اعتراضات بسیاری دارند.
ناعدالتی دانشگاههای استانهای مختلف کشور
مصطفوی غمام با انتقاد از ناعدالتی دانشگاههای استانهای مختلف کشور، اظهار داشت: دانشگاههای شهرستانها با دیگر استانهای برخوردار چه فرقی دارند! چرا در برخی از شهرستانها غیر از رشتههای حسابداری و مدیریت سایر رشتهها را نمیپذیرند. در خصوص تعطیلی دانشگاهها دیدگاههای متفاوتی ایجاد شده که چرا باید دانشگاههای شهرستانها و استانهای کم برخوردار تعطیل شوند این موضوع به دور از عدالت آموزشی است.
نتوانستیم آموزش و پرورش کشور را از فرش جدا و به عرش برسانیم
در ادامه این نشست فرشاد ابراهیم پور نورآبادی نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نتوانستیم آموزش و پرورش کشور را از فرش جدا و به عرش برسانیم، گفت: نظام تعلیم و تربیت به مرحلهای رسیده است که اکثریت جامعه از ذینفعان آن محسوب میشوند؛ واقعیت اینجاست که به نتیجه مطلوب در حوزه آموزش و پرورش نرسیدهایم و نتوانستیم آموزش و پرورش را از فرش جدا کرده و به عرش برسانیم.
دولت چهاردهم باید اندیشهای برای ابر بحران نیروی انسانی آموزش و پرورش
ابراهیمپور در این جلسه با انتقاد از ضعف عملکرد مدارس دولتی در کشور، اظهار داشت: امروز حدوداً ۷ درصد رتبههای برتر دانشگاهها از مدارس دولتی بودند این موضوع خبر از ناکارآمدی اینگونه مدارس میدهد و همچنین دولت چهاردهم باید برنامه ای برای ابر بحران نیروی انسانی آموزش و پرورش داشته باشد.
وی با بیان اینکه ورود شورای انقلاب فرهنگی به مسئله کنکور درست نبوده است، اظهار داشت نه تنها ورود شورای انقلاب فرهنگی به مسئله تاثیر قطعی معدل در کنکور نادرست بوده بلکه این شورا به مسئله سن متقاضیان دانشگاه فرهنگیان نیز ورود داشته است، چنین موضوعاتی که از اهم مباحث کمیسیون آموزش است باید توسط قوه مقننه به سرانجام برسد، این موضوعات به غیر از موازی کاری پیام دیگری ندارد.
نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی در این نشست خطاب به دکتر پزشکیان، عنوان کرد: به فکر منزلت اساتید دانشگاه ها در تمام دانشگاههای کشورهای باشید.
فاطمه جراره عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جلسه با اشاره به مهاجرت نخبگان علمی از کشور، گفت: به سطح علمی دانشگاهها در استانهای مختلف کشور توجهی نشده و همچنین ارتباط بین صنعت و دانشگاه تاکنون شکل نگرفته است؛ سالانه شاهد فارغ التحصیلی تعداد بسیاری دانشجو هستیم که در سایه عدم اشتغالزایی به آمار و ارقام بیکاران افزوده میشوند.
تشنگی مردم جزیره قشم، جزیرهای که دور تا دور آن را آب فرا گرفته چندان خوشایند و زیبنده نیست
نماینده مردم ابوموسی، بندرعباس، حاجیآباد، خمیر و قشم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه آب آشامیدنی استان هرمزگان باید از سوی دولت چهاردهم به صورت جدی پیگیری شود یادآور شد: تشنگی مردم جزیره قشم، جزیرهای که دور تا دور آن را آب فرا گرفته چندان خوشایند و زیبنده نیست.
جراره با تاکید بر اینکه پروازهای ابوموسی در فاصله زمانی طولانی انجام میپذیرد، گفت: حدود ۱۰ الی ۲۰ روز یک پرواز از جزیره ابوموسی استان هرمزگان شکل میگیرد که مشکلاتی را برای اهالی آن ایجاد کرده است، امیدواریم رئیس جمهور دولت چهاردهم به این موضوع توجه کند.
معیشت و کرامت معلمان باید حفظ شود
در ادامه این نشست رمضان رحیمی نماینده فلاورجان در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه معیشت و کرامت معلمان بایدحفظ شود، تصریح کرد: رییس جمهور اگر قرار است حال جامعه خوب باشد باید به آموزش و پرورش توجه ویژهای شود، به معیشت و کرامت معلمان توجه کنید و این مهم محقق نمیشود مگر اینکه اعتبارات بودجهای وزارتخانه افزایش داشته باشد، ۹ درصد بودجه اختصاص داده شده به آموزش و پرورش تنها صرف پرداخت حقوق کارکنان این وزارتخانه میشود.
این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در ادامه این جلسه با اشاره به وضعیت فرسودگی مدارس کشور، افزود: حدود ۳۳ درصد مدارس کشور فرسوده هستند که این میزان در فلاورجان به ۵۰ درصد میرسد، از دکتر پزشکیان درخواست داریم این مسئله را به صورت جدی مورد توجه قرار دهد؛ همچنین در خصوص قانون رتبهبندی معلمان باید بگویم هنوز هستند معلمانی که مشمول قانون رتبهبندی نشدهاند این موضوع باید از اولویتهای وزارتخانه آموزش و پرورش در دولت چهاردهم باشد.
دولت چهاردهم مدارس خوزستان را دریابد
در ادامه مجید داغری نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس دوازدهم با بیان اینکه متاسفانه تعلیم و آموزش در کشور با مشکلات عدیدهای روبرو است و باید وزارتخانه آموزش و پرورش به صورت جدی آنها بررسی کند، اظهار داشت: خوزستان در کنار منابع غنی نفتی و گازی منطقه محروم محسوب میشود، دانش آموزان این مناطق با استانهای برخوردار در کنکور سراسری رقابت میکنند، انتظار داریم دولت چهاردهم مدارس خوزستان را دریابد.
هوشنگ هادیان پور نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در این نشست صمیمی خطاب به رئیس جمهور، گفت: در حوزه انتخابیه بنده تعداد کثیری از دانش آموزان در خصوص مصوبه جنجالی شورای انقلاب فرهنگی به بنده رجوع میکنند و خواستار اصلاح این مصوبه هستند؛ در دوره قبل حدود ۲۷۰ نفر از نمایندگان با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی مخالفت کردند اما گویا مخالفت این تعداد از نمایندگان تاثیری نداشته است.
همه دستگاههای کشور باید پای کار آموزش و پرورش بیایند
وی با بیان اینکه در سایه اجرای مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور شاهد رشد مافیای آموزشی هستیم، ادامه داد: نه تنها مافیای کنکور بلکه مافیای کلاس درس را نیز در طی سالهای اخیر شاهد بودیم این موضوع منجر به افزایش استرس در بین دانش آموزان شده است امیدواریم رئیس جمهور در خصوص این مصوبه تصمیمی عادلانه اتخاذ نمایند.
در ادامه این نشست علی خزائی نماینده مردم پیشوا و ورامین در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش باید تبدیل به دستگاه نخست کشور شود، یادآور شد: همه دستگاههای کشور باید پای کار آموزش و پرورش بیایند همانگونه که این وزارتخانه دستگاه نخستین محسوب شود و با شکل گیری کارگروهی مشتمل از مدیران، معلمان، اساتید، دانشجویان و دانش آموزان شاهد اجرای درست سند تحول بنیادین در دولت چهاردهم باشیم.
هرم علمی دانشگاه فرهنگیان معضلی اساسی شده است
سید حسن هاشمی نماینده مردم بیرجند و درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ترکیب هرم علمی دانشگاه فرهنگیان معضلی اساسی شده است، افزود: متاسفانه به واسطه هرم علمی این دانشگاه خستهترین اساتید بیهوده ترین ساعات را دارند، طرح منطقه آزاد آموزشی ارائه شود تا بتوانیم سند تحول هر دانشگاه را شکل دهیم اساسنامه و نسخه واحدی برای آنها ایجاد کنیم، از همه مهمتر از دکتر پزشکیان درخواست دارم آمایش آموزشی، مسکن و معیشت اساتید را مورد توجه قرار دهند.
رئیس جمهور به مسئله شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان توجه داشته باشد
وحید کنعانی نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس دوازدهم با بیان اینکه رئیس جمهور به مسئله شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان توجه داشته باشد، گفت: در نظر گرفتن شرط سنی ۲۴ سال باعث اعتراض بسیاری از متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان شده است، امیدواریم این مسئله را رئیس جمهور در دستور کار قرار دهد تا بهترین تصمیم در خصوص متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان اتخاذ شود.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود بیمارستان و تجهیزات پزشکی در شهرستان خلخال، اظهار داشت: در شأن مردم خلخال نیست که با امکانات اندک درمانی سر کنند، وضعیت جاده های خلخال بسیار اسفبار است بسیاری از خانوادهها در گردنه اسالم عزیزانشان را در تصادف از دست داده و داغدار شده اند، انتظار میرود رئیس جمهور به وزارتخانههای مربوطه دستور دهد تا کمبودهای حوزههای مختلف را در استانهای کشور دریابند.
سایه کنکور را از سر ملت ایران بردارید
در ادامه این نشست صمیمی محمد انور بجارزهی نمایندهٔ چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس دوازدهم خطاب به رئیس جمهور، اظهارداشت: انسانهای بزرگ کارهای بزرگ میکنند، ملت ایران شما را دوست دارند لطفاً سایه کنکور را از سر ملت ایران بردارید؛ در حال حاضر از کشورهای خلیج فارس در حوزه آموزشی بسیار عقب هستیم، امیدواریم شجاعانه سیستم آموزشی کشور را تغییر دهید.
این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چابهار میتواند قطب اقتصادی ایران باشد، یادآور شد: تحقق اهداف اقتصادی ممکن نمیشود جز با سرمایهگذاری در چابهار سیستان و بلوچستان، اگر تنها ۷ روز از پول نفت را به سیستان و بلوچستان اختصاص دهید چابهار به بالاترین نقطه اقتصادی کشور میرسد.
ممانعت از خروج نخبگان از اولویتهای دولت باشد
در ادامه این نشست اکبر پولادی نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه باید بین مسئولیتهای شورای انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش مرزی باشد، عنوان کرد: انقلاب فرهنگی باید به امور اساسیتر بپردازد، از رئیس جمهور درخواست دارم اجرای سند تحول بنیادین آموزش را در دستور کار قرار دهد و همچنین در خصوص مافیای خودروسازی ورود جدی داشته باشند و مباحثی همچون احداث طرح مسکن، ارائه برنامه اقتصادی دولت، متناسب سازی پرداختیها با تورم و ممانعت از خروج نخبگان را در اولویتهای دولت خود قرار دهد.
سید محسن موسوی زاده نماینده مردم اهواز ،کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهش علمی کشور، اظهار داشت: امروز کمبود نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات آموزشی از دغدغههای اصلی حوزه تعلیم و تربیت کشور است، هرچه در زمینه تعلیم و تربیت هزینه کنیم قطعا سرمایه گذاری است.
اصل تغییر نظام آموزش و پرورش شجاعت میخواهد
عمران عباسی کالی نماینده مردم جویبار، سوادکوه و قائمشهر در این نشست صمیمی با بیان اینکه سخنان آموزش و پرورش بسیار زیاد است اظهار داشت: اصل تغییر نظام آموزش و پرورش شجاعت میخواهد و نیازمند برنامه است نظامی که خود درمانده است نمیتواند برای توسعه کشور گامی بردارد از وزیر آموزش و پرورش و مجموعههای آن قدردانی دارم، حدود ۲۳ نوع آموزش در کشور وجود دارد که نمیتوانند سخن از عدالت بگویند ما بذر تبعیض را در کشور میکاریم فرزندان ما در زیر یک پرچم هستند اما نتیجههای آموزشی آنها امروز متفاوت است
این عضو کمیسیون آموزش تحقیقات فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوم خزر خاطرهای جز خونریزی و ددمنشی ازخود در سرزمین ما بر جای نگذاشتهاند، اظهار داشت: آقای رئیس جمهور شایسته نیست نام این قوم جای دریای مازندران را در نقشه کشور عزیزمان بگیرد.
دولتمردان از پتانسیلهای مغان غافل نشوند
در ادامه این نشست ابراهیم فهیمی نماینده مردم بیله سوار و پارس آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان وضعیت معیشتی معلمان را مورد توجه قرار دهند، افزود: دنبال آموزش خوب و برتر هستیم باید در کنار برطرف کردن زیرساختهای مهد کودکها و مدارس به وضعیت معلمان توجه ویژهای شود.
فهیمی در این جلسه خطاب به رئیس جمهور تاکید کرد: مغان از ظرفیتهای بیبدیلی برخوردار است لطفاً به دولتمردان خود تاکید کنید که از پتانسیلهای این استان غافل نشوند، مراقب باشید مغان از دست مغانیها خارج نشود.
عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وفاق ملی شعار دولت چهاردهم بوده است خطاب به دکتر پزشکیان در این نشست تاکید کرد: همچنان بر این شعار پایبند باشید تا بتوانیم مسائل را حل کنیم، افرادی که ۳۰ الی ۴۰ سال در شورای عالی آموزش و پرورش هستند باید تغییر کنند تا شاهد تغییرات کلی در آموزش و پرورش کشور باشیم.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلاتی که در گزینش استخدامی آموزش و پرورش ایجاد شده است، یادآور شد: تقاضا داریم در مورد گزینش اقدامات جدیتری صورت بگیرد، همچنین در هفته کودک قرار داریم متاسفانه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک عملکرد مناسبی ندارد یک نظارت کلی بر عملکرد این سازمان داشته باشید.
دولت برای ساخت کل مدارس مناطق محروم هدفگذاری و برنامهریزی کرده است
دکتر مسعود پزشکیان در این دیدار با اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، تبعیض و بیعدالتی را مهمترین چالش و آفت نظام آموزشی کشور و موجب اتلاف سرمایههای انسانی و عدم رشد استعدادها عنوان کرد و گفت: اهمیت ساختار نظام آموزشی کشور به حدی است که اصلاح و رشد جامعه در ساحتهای مختلف به آن وابسته بوده و وقتی این ساختار با اهمیت، دچار نقصان باشد، قطعا رشد و پیشرفت جامعه نیز با اختلال مواجه خواهد شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه متاسفانه موازیکاری شوراها و نهادهای مختلف در امر آموزش به جای کمک به حل مشکلات، بر چالشها و مسائل این بخش افزوده است، تصریح کرد: ما در تلاشیم ضمن اصلاح این روندها، ساختار جدید در نظام آموزشی را بر پایه عدالتمحوری به گونهای طراحی کنیم که یک فرد در تهران که از امکانات متنوعی برخودار است، با فردی که در شهری دور افتاده و محروم زندگی میکند در شرایطی برابر و عادلانه با هم تحصیل و رقابت کنند.
دکتر پزشکیان در ادامه بر ضرورت ترمیم و تقویت زیرساختها در کنار اصلاح ساختار آموزش کشور تاکید کرد و گفت: بنای دولت چهاردهم تقویت مدارس دولتی است و در این زمینه برای ساخت کل مدارس مناطق محروم با مشارکت مردم و دیگر نهادها هدفگذاری و برنامهریزی شده است.
رئیس جمهور همچنین اصلاح شیوههای آموزشی در مدارس و دانشگاهها را نیز مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: دانشآموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاههای ما باید به گونهای تربیت شوند که در قبال خود و جامعهای که در آن زندگی میکنند، مسئولیت پذیر باشند و نسبت به وطن و کشور خود عرق داشته باشند.
دکتر پزشکیان در ادامه افزود: ایجاد دانشگاههای متعدد در کشور بدون برنامهریزی برای اشتغال، حجم بالای فارغالتحصیلان و همچنین عدم ارتباط نظامند این دانشگاهها با صنعت موجب اتلاف وقت و سرمایه دانشجویان و عدم مهارتآموزی و توانمندی آنها شده و در نتیجه فارغالتحصیلان دانشگاهی به هنگام ورود به جامعه با مشکلات عدیدهای از جمله نا امیدی و سرخوردگی مواجه میشوند که این وضعیت نیازمند اصلاح است.
رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه فردای کشور ما بر مبنای آموزش امروز در مدارس و دانشگاهها شکل میگیرد، تصریح کرد: ما برای اصلاح و تغییر نظام آموزشی کشور بر پایه عدالتمحوری اراده کردهایم و تمام توان و تلاش خود را در این زمینه به کار خواهیم بست، گر چه ممکن است این تلاشها دیده نشود، اما قطعا آینده کشور را تضمین خواهد کرد.
دکتر پزشکیان همچنین به اهمیت نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون آموزش در کمک به دولت برای تحقق این اهداف مهم اشاره کرد و گفت: امیداورم بتوانیم با کمک شما نمایندگان محترم، نظام آموزش را آن گونه که برازنده کشور و مردم عزیزمان است، متحول کنیم.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات وفناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پایان این نشست رئیس جمهور در سخنان خود ضمن موافقت با تمام موارد ۴ گانه خواسته شده کمیسیون قول دادند تمام مطالب را پیگیری کنند، یادآور شد: مقرر شد تغییر مصوبه تاثیر قطعی_معدل و افزایش سن داوطلبان دانشگاه فرهنگیان را در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تصمیمگیری شود. همچنین دکتر پزشکیان تاکید کردند، تغییر رویکرد گزینش شروع شده و دستور قرارداد_کار_معین نیروهای خرید خدمات آموزشی را نیز صادر خواهند کرد./