تاریخ انتشار : یکشنبه 25 شهریور 1403 - 10:00
کد خبر : 9650

میثم ظهوریان: تعریف پروژه‌های مکمل زیارت برای توسعه مشهد ضرورت دارد

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی از اهمیت توزیع عادلانه منابع می‌گوید و از اینکه هر چند در کسوت نمایندگی دیدگاهش توازن بین نگاه ملی و محلی است، اما شهر مشهد با میزبانی از میلیون‌ها زائر باید به یک مسئله ملی تبدیل شود

به گزارش رخداد پرس؛ از اهمیت توزیع عادلانه منابع می‌گوید، از اینکه هرچند در کسوت نمایندگی دیدگاهش توازن بین نگاه ملی و محلی است، اما شهر مشهد با میزبانی از میلیون‌ها زائر باید به یک مسئله ملی تبدیل شود. به گوشه‌ای از طرح‌های خود برای ایفای نقشی که مردم بر دوش او گذاشته اند اشاره می‌کند و از اهمیت تشکیل مجمع نمایندگان مشهد برای ایجاد یک صدای واحد در راستای حل مشکلات محلی می‌گوید. این‌ها گوشه‌ای از صحبت‌های میثم ظهوریان، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی است. او پس از بازدید از مؤسسه فرهنگی شهرآرا و تأکید بر اهمیت نقش رسانه به عنوان پشتوانه‌ای برای پیگیری مطالبه‌های عمومی با ما گفتگو کرد.

 

ظهوریان یکی از پنج نماینده‌ای است که مردم مشهد و کلات در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در اسفند سال گذشته به او رأی اعتماد دادند و هفت خرداد به طور رسمی بر کرسی بهارستان نشست. او حالا یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مشهد نیز هست. سؤال‌های ما در فرصت پیش آمده چکیده فشرده‌ای از دغدغه‌های مردم مشهد است. آنچه در ادامه می‌آید نتیجه این گفت وگوست.

 

نبود نگاه ملی به خراسان رضوی، یکی از انتقاد‌های همیشگی فعالان به ویژه در حوزه اقتصاد و حتی مسئولان در این استان بوده است. برخی معتقدند که نگاه نمایندگان باید ملی باشد نه منطقه ای، اما وقتی در کشاکش منافع، کفه ترازوی انواع و اقسام شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی به سمت برخی نقاط کشور خم می‌شود، تکلیف چیست و نگاه شما به این موضوع چگونه است؟

اعتقاد ما توازن بین نگاه ملی و محلی است و قائل نیستیم که نماینده فقط به مسائل بومی شهر بپردازد، اما در فضای سیاست گذاری حتما دغدغه ما این است که مسائل محلی در طول مسائل ملی مورد توجه باشد. از سوی دیگر مشهد به واسطه اینکه طبق برآورد‌های مختلف سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون نفر زائر است، مسئله این شهر می‌تواند تبدیل به یک مسئله ملی شود.

 

براساس مجموعه مسائلی که در شهر مشهد وجود دارد و با توجه به هویت آن که با قرار گرفتن در جوار حرم مطهر امام رضا (ع)، مقصد زائران و دلدادگان اهل بیت (ع) است باید بتوانیم پروژه‌های مکمل زیارت و متناسب با آن را تعریف کنیم. وقتی درباره مشهد صحبت می‌کنیم از نام این شهر تا پیوند‌های اجتماعی و اقتصادی آن با زیارت گره خورده است، بنابراین یک نگاه ملی کمک خواهد کرد که مسائل مربوط به زیارت در این شهر تسهیل شود و همه مردم از آن بهره‌مند شوند.

 

به چالش‌های هر حوزه که نگاه می‌شود، اگر به طور مستقیم با اقتصاد مربوط نشود، ردپایی از مشکلات اقتصادی در آن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی را‌ می‌توان در آلبوم بودجه کشور دید که قرار است تصویری عادلانه از تقسیم منابع باشد. از حضور زائران گفتید؛ حتی اگر ورود این افراد را در نظر نگیریم و به موضوع مهاجرت هم بی توجه باشیم، سهم استان از جمعیت کشور بیش از ۸ درصد است، اما سهم آن در بودجه حتی با جمعیت ساکن همخوانی ندارد. یک مصداق آن بودجه عمرانی استان است که در صورت تخصیص فقط کفاف سهم کوچکی از منابع موردنیاز برای تکمیل پروژه‌های مهم استان را‌ می‌دهد یا ردیف بودجه زیارت و شریک شدن چهار شهر برای ۳۵۰ میلیارد تومان. مهم‌ترین برنامه شما برای تغییر یا تعدیل این شرایط چیست؟

در دوره اخیر رابطه نزدیکی بین نمایندگان مشهد با یکدیگر وجود دارد، در این راستا مجمع نمایندگان مشهد را فعال کردیم تا در موضوع‌های خاص شهر هر پنج نماینده با یکدیگر برای رفع آن تلاش کنند. یکی از موارد مورد پیگیری نیز توزیع عادلانه بودجه است. هم در بحث بودجه خاص زیارت که ردیف آن ایجاد و پایدار شده، اما باید منابع آن را افزایش داد پیگیر هستیم و هم در پروژه‌های خاص شهر مشهد. در این مدت نیز پیگیری‌های خوبی در این مجمع انجام شده است.

 

مصداق آن؟

پروژه آزادراه مشهد چناران، تسهیلات حمل ونقل عمومی مشهد از جمله واگن‌های خط یک قطار شهری، رفع مشکل شهرداری و وزارت صمت در موضوع ۱۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری، تأمین هزار تن قیر تهاتری و… نمونه‌هایی از این موارد است که پیگیری ها، نامه نگاری‌ها و جلساتی به طور مشترک برای به نتیجه رسیدن آن توسط مجمع نمایندگان مشهد انجام شد. برخی مسائل به نتیجه رسیده و برخی در حال پیگیری است.

 

مثلا در نتیجه پیگیری برای پروژه آزادراه مشهد چناران توانستیم دستوری از وزیر اقتصاد برای تأمین هزار میلیارد تومان منابع توسط بانک‌ها در قالب تسهیلات دریافت کنیم. این اتحاد و وحدتی که نمایندگان مشهد دارند کمک خواهد کرد تا بتوانیم پیشرفت مواردی از این پروژه‌ها را در دوره اخیر جلو بیندازیم.

 

یکی از چالش‌های شهر مشهد، خروج نخبگان در حوزه‌های مختلف از فرهنگی و سیاسی تا علمی و اقتصادی به سمت پایتخت است. یعنی آن طور که بایدوشاید رشد نکرده است تا بتواند از ظرفیت نخبگانش استفاده کند. شاید اصلی‌ترین دلیل آن تبعیض‌های قانونی و ساختاری بین مشهد و تهران است. برای رفع این تبعیض چه‌ می‌شود کرد؟

البته از آن سمت هم مهاجرت به سمت مشهد در حوزه نخبگان وجود دارد، اما دغدغه شما نیز درست است ما با مسئله تمرکز منابع در مرکز روبه رو هستیم. بر این اساس عمدتا منابع و امکانات در پایتخت متمرکز شده است و در لایه‌های بعدی همین طور در مراکز استان‌ها در مقایسه با شهر‌های دیگر.

 

در این راستا توزیع عادلانه منابع به توزیع عادلانه جمعیت هم کمک خواهد کرد. بخش زیادی از صنایع ما در شهر و استان تهران متمرکز است و این باعث تمرکز جمعیت و ایجاد مقیاس در صنایع می‌شود. پزشکان ما نیز همین طور، ۴۵ درصد پزشکان متخصص ما در شهر تهران هستند. سایر موارد مانند منابع بانکی و… هم وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم سهم تهران و مرکز بیشتر است. در طول زمان اصلاح این مسئله و نگاه به مسئله توسعه منطقه‌ای و توزیع عادلانه منابع کمک خواهد کرد که مسئله مهاجرت شکل معکوس به خود بگیرد.

 

اصلاح این مسئله از نگاه یک نماینده چطور ممکن است؟

به عنوان مثال توزیع عادلانه منابع بانکی به این موضوع کمک خواهد کرد. از طرفی تعدادی قوانین نیز پیش از این در کشور تعیین شده است؛ مانند برخی معافیت‌های مالیاتی که به مناطق محروم‌تر داده شده و توجه به آن کمک کننده خواهد بود. در بخشی از موارد هم مانند موضوع‌های مربوط به سلامت و امکانات نیز می‌توانیم از جنبه‌های نظارتی ورود پیدا کنیم. این نگاه باید، هم در نسبت بین تهران و مراکز استان‌ها مثل مشهد و هم در نسبت مشهد و سایر شهر‌های استان حل شود و توزیع عادلانه و مبتنی بر شاخص‌های مشخص اتفاق بیفتد.

 

در بحث اختلاف حریم مشهد که به چالشی قدیمی تبدیل شده، به نظر می‌رسد که باید نمایندگان ورود کنند. در این زمینه برنامه‌ای دارید؟

یکی از ورود‌های مجمع نمایندگان مشهد نیز در همین موضوع بود. در این راستا نامه‌ای به استاندار مشهد نوشتیم، درنهایت آنچه در شورای برنامه ریزی استان مصوب شد یک راه حل بینابین بود. در این رابطه اختلاف دو دهه‌ای وجود داشت که از زمان شکل گیری شهرستان طرقبه و شاندیز ایجاد شده بود.

 

حریمی که در طرح‌های تفضیلی دیده شده بود با تقسیم بندی سیاسی وزارت کشور تطبیق نداشت. تدبیری که استانداری برای آن دیده است، استفاده از آزادراه جدید مشهدچناران (همین پروژه‌ای که در حال پیگیری برای تأمین منابع آن هستیم و امیدواریم ۱۶ کیلومتر اول آن در چهارسال آینده تکمیل شود.) به عنوان مبنای تقسیم بندی سیاسی و محدوده شهری دو شهرستان است تا حداقل اختلاف بیست ساله را حل کند، اما راه حل بینابین است و شاید به طور کامل مطلوب هیچ کدام از طرفین نباشد.

 

حالا راه حل موجود به نوعی می‌تواند این مسئله که معضلات زیادی مانند ساخت وساز‌های غیرمجاز و ریزدانه شدن اراضی را ایجاد کرده بود حل کند.

 

 

در ادامه حتما بخوانید

ظهوریان: ۳ بانک موظف به تامین هزار میلیارد بودجه برای پروژه آزادراه مشهد- چناران شده‌اند

باتوجه به عضویت شما در کمیسیون اقتصادی مجلس، این حضور می‌تواند چه راه آوردی برای مشهد داشته باشد؟

بخشی از نیاز‌های شهر مشهد مثل همه شهر‌های دیگر مسائل اقتصادی است. به عنوان مثال چالش اصلی برخی پروژه‌هایی که در شهر مشهد وجود دارد، مسئله تأمین منابع است. برخی از این موارد جزو پروژه‌های ملی هستند و موجب تسهیل زیارت نیز می‌شوند. طبیعی است که جذب منابع مالی و تسهیل اقتصادی برای این دست پروژه‎ها می‌تواند کمک کند تا همه مجاوران و زائران از آن بهره‌مند شوند.

 

شما چه طرح و برنامه‌هایی دارید و به صورت خلاصه قصد دارید در مجلس دوازدهم به طور ویژه چه چیز را دنبال کنید؟

مجلس یک فضای اجتماعی و سیاسی است. اجرایی شدن طرح‌ها و برنامه‌ها به مسائل مختلفی بستگی دارد؛ اینکه یک نماینده چقدر بتواند دیگر نمایندگان را با خود همراه کند، چه میزان پشت سر حرف‌های ما پیوست رسانه‌ای قرار می‌گیرد تا بتوان آن را تبدیل به یک مطالبه عمومی کرد و… بر نتیجه اثرگذار خواهد بود. باوجوداین چند طرح را به طور مشخص پیگیری خواهیم کرد.

 

از جمله طرح‌هایی که در قالب سیستم قانون گذاری مجلس پیش می‌بریم طرح مدیریت تعارض منافع است که پیش نویس آن با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس ایجاد شده و در حال جمع سپاری و دریافت نظر نخبگان است. همچنین یک طرح برای سامان دهی شرکت‌های دولتی تهیه کرده ایم و با همکاری جمعی از فعالان این حوزه طرحی برای اصلاح قانون کار در حوزه اصلاحات قضایی در دست داریم. در نهایت همه این‌ها را در معرض قضاوت پیشنهاد نخبگان قرار می‌دهیم و هم در فضای مجلس در قالب طرح ارائه خواهیم داد.