تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مهر 1403 - 13:00
کد خبر : 11089

کشف تونل تاریخی و مرموز ۱۰۰ ساله زیر مشهد

پس از کشف تونل ۱۰۰ ساله زیر مشهد در محدوده خیابان امام خمینی (ره) که سنگ قبرهای دوره صفوی نیز در آن یافت شده است، برای اولین بار خبرنگاران و عکاسان مشهدی برای بازدید از این محوطه تاریخی دعوت شدند. این تونل قدیمی، بخش های قدیمی شهر را به هم متصل می کند و معماری ویژه و منحصر به فردی هم به جهت ساخت وهم برای حفظ استحکام بنا دارد. این تونل بسیار بزرگ‌و عظیم بوده و از غرب به بیمارستان امام رضا؛ از سمت شرق به محله سرشور؛ از سمت جنوب به چهار راه لشگر و از سمت شمال هم به خیابان امام خمینی منتهی می‌شود.

به گزارش رخداد پرس؛ محمود عبدالله‌زاده امروز، ۱۰ مهرماه، در جریان بازدید از روند احیاء تونل تاریخی در میدان ده دی مشهد اظهار کرد: تونل تاریخی واقع در میدان ۱۰ دی مشهد با قدمت بالای ۱۰۰ سال ناشی از حفاری‌های شهرداری در اجرای خدمات توسعه و عمران شهری شناسایی شد.

 

وی افزود: تونل عظمت خاصی داشته، ارتفاع آن ۴ و عرض آن ۸ متر است. تونل قابلیت حمل‌ونقل زیر شهری یا شهر زیرزمینی دارد و فرعی‌های متعددی برای آن متصور هستیم. فرعی اول آن یک فرعی جانبی دارد. نکته قابل تامل در مورد تونل این است که محل گذر بوده، علاوه بر این جنبه‌های زیبایی تونل هم رعایت شده است. در اجرای تونل که به گورستان‌ها می‌رسیدند، از سنگ‌های قبر جهت زیباسازی جداره‌ها استفاده شده است.

 

عبدالله‌زاده بیان کرد: ابعاد تونل برای ما مشخص نیست. پیش‌بینی ما این است که از سمت شرق تا باغ ملی و از سمت غرب و تونل‌های فرعی تا کوهسنگی و بیمارستان سینا ادامه پیدا کند. شهرداری در این زمینه ورود پیدا کرده و در حال جمع‌آوری خاک هستیم. در ادامه با کمک میراث بخش‌هایی که صدمه دیده را مرمت می‌کنیم تا آماده بهره‌برداری و بازدید عموم شود.

 

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد ادامه داد: این تونل برند شهری برای شهر مشهد است. امیدواریم سایر دستگاه‌ها کمک کنند تا در اسرع وقت برای پذیرایی از شهروندان و زائران آماده کنیم. برآورد ما از قدمت تونل حداقل ۱۰۰ سال است. گمانه‌زنی کردیم که شاید تونل دو قسمتی بوده، یعنی قسمتی از تونل با عمر بالاتر باشد.

 

وی با بیان اینکه شناخت ما از تونل براساس اسناد و مستنداتی که از گذشته باشد، بسیار کم است، عنوان کرد: در جداره‌های دیوار چوب‌هایی به طول دو متر کار شده که کل بار و ضربه را گرفته است. استحکام تونل بسیار بالا بوده و ما فکر می‌کنیم تونل کارکرد بسیاری داشته است. تونل فرعی‌های متعددی دارد و پیش‌بینی می‌کنیم آب انبار هم داشته باشد.

 

عبدالله‌زاده خاطرنشان کرد: کابری پدافندی تونل قطعی بوده و کاربری حمل‌ونقلی یا ارتباطی یا زیرزمینی هم برای آن متصور است. در ادامه تونل که بازگشایی شود کاربری‌های دیگر آن مشخص می‌شود. این محوطه آماده بازدید خواهد شد، اما باید میراث تاییدیه دهد و دسترسی مناسب هم ایجاد شود.