موافقت کمیسیون آموزش مجلس با صلاحیت احمد میدری

به گزارش رخداد پرس، احسان عظیمی‌راد در جلسه علنی عصر (یکشنبه ۲۸ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌ها و صلاحیت احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را قرائت کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: اعضای این کمیسیون، صلاحیت احمد میدری را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأیید کردند.

متن این گزارش به شرح زیر است:

مقدمه

امروزه یکی از بهترین راهکارها برای حل مشکل اشتغال، توسعه آموزش فنی و حرفه ای می‌باشد. نیروی ماهر و فنی، به افزایش تولید ملی خواهد افزود. اخیراً با تصویب قانون اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، شرایط برای ساماندهی و ارتقا آموزش فنی و حرفه ای کشور مهیا گردیده است. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بعنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور می‌باشد. به همین دلیل کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، به شرح زیر تقدیم می‌گردد.

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای دکتر میدری دارای دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران می‌باشند و دارای تحقیقات و تالیفات مرتبطی با حوزه وزارت پیشنهادی می‌باشند. ایشان معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دبیر هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه بوده اند. یک دوره سابقه نمایندگی و عضویت در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی را نیز در سوابق خود دارند.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

در جلسه کمیسیون با آقای دکتر میدری به اولویت‌های زیر اشاره شد:

– مهارت آموزی و توجه به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این زمینه
– شناسایی و مقابله با فقر آموزشی
– استفاده از ظرفیت صنعت و بویژه بخش خصوصی در ارتقا آموزش فنی و حرفه ای
– اجرای قانون اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
– ایجاد پویایی در آموزش‌های فنی و مهارتی و ارتباط آنها با بازار کار

بر اساس پیشنهاد ایشان که مطابق با قوانین و مقررات موجود می‌باشد، متعهد شدند که با بهره گیری از بخش خصوصی و ظرفیت اتاق بازرگانی، زمینه توسعه آموزش فنی و حرفه ای را مهیا نمایند و همچنین متعهد شدند که با توجه به مشکل اشتغال در کشور و عدم مهارت کافی جوانان، سازمان آموزش‌های فنی و حرفه ای کشور در اولویت اول همه معاونت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه وزیر پیشنهادی از نظر شاخص‌های تناسب، واقع گرایی، صراحت، انسجام، شفافیت و جامعیت «مطلوب» ارزیابی می‌شود ولی از جهت شاخص‌های سنجش پذیری و آینده نگری در وضعیت «متوسط» و از لحاظ شاخص زمان بندی در وضعیت «ضعیف» می‌باشد.

بخش چهارم: انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۵ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر «منطبق» و ۵۰ درصد موارد نیز «همسو» است. در برنامه وزیر پیشنهادی به ۱۵ درصد از احکام نیز اشاره‌ای نشده است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی گزارش نشد.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

ایشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه و تجربه کاری و مدیریتی دارند و با ساختار و فعالیت‌های آن وزارتخانه به خوبی آشنا هستند. آقای دکتر میدری در زمینه توسعه آموزش فنی و حرفه ای پژوهش‌های فراوانی داشته و روش‌های مختلف داخلی و خارجی را بررسی نموده اند.

نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون

با توجه به سوابق اجرایی و علمی جناب آقای دکتر میدری و تعهد ایشان مبنی بر اجرای کامل قانون اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نهایت کمیسیون من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود.