هزار تماس روزانه شهروندان مشهدی با اداره ارتباط مردمی
به گزارش رخداد پرس؛ جعفر شاهرخی در حاشیه تور خبری اصحاب رسانه از اداره ارتباط مردمی شهرداری مشهد، گفت: اداره ارتباط مردمی با سرشماره ۱۳۷ پیشرو ارتباطات مردمی در کشور محسوب میشود. سابقه اداره ارتباط مردمی با سرشماره ۱۳۷ به سال ۱۳۷۵ برمیگردد که در مشهد استارت زده شده است که با سر شماره ۱۲۰ فعالیت آن شروع شد. در سال ۸۰ چون در قانون چهارم توسعه ماده ۱۳۷ مربوط به پاسخگویی بود، سر شماره از ۱۲۰ به ۱۳۷ تبدیل گردید.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۶ مترو پلیس در کشورهای خاورمیانه اداره ارتباط مردمی را پاسخگویی مسائل شهری با سرشماره ۱۳۷ انتخاب کرد. امروز با تعامل با مردم و فرآیند پاسخگویی در ماه بطور میانگین ۵۰ هزار تماس را داریم. در مناسبتهای سال، بحران و موارد خاص تعداد تماس ها بالا میرود، به عنوان مثال در دهه آخر صفر ۱۰۰ هزار تماس را داشتیم.
رئیس اداره ارتباط مردمی شهرداری مشهد اظهار کرد: در فرآیند تماس شهروندان بیش از ۵۰ درصد تماسها توسط کارشناسان که سابقه حضور در واحدها و سازمانهای مختلف شهرداری را دارند و به مسائل شهری مشرف هستند، پاسخگویی میگردد. اگر کارشناسان واحد دریافت، قادر به پاسخگویی درست و کامل را نداشته باشند، پیام به مدیران مربوطه ارجاع میشود.
شاهرخی با بیان اینکه در واحد دریافت ۳۴ نفر بصورت شبانه روزی در خدمت شهروندان و پاسخگویی به آنها هستند، عنوان کرد: چهار واحد دریافت، پاسخگویی، پیگیری و انفورماتیک، واحدهای اداره ارتباط مردمی هستند که ضمن دریافت و پاسخگویی مسائل شهری، گاهی مسائل مربوط به ادارات دیگر نیز دریافت و اطلاعات را به شهروندان ارائه مینمایند.
رئیس اداره ارتباط مردمی مشهد تاکید کرد: از معدود شهرهایی هستیم که از سال ۹۸ نیروی مستقر در مناطق شهرداری مشهد داریم. برای مناطق اعتبارات عمرانی برای ۴ کد خدمتی، جوی و جدول، پیاده روهای فرعی، آسفالت و فضای سبز، که رفع آنها کوچک است اختصاص دادهایم تا خودشان راسا توسط پیمانکاران انجام دهند. سال ۹۸ اعتبارات عمرانی مرکز ۱۳۷ مبلغ ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان بود که طی این سالها افزایش و امسال ۳۷ میلیارد تومان رسیده است که ما میتوانیم تا ۱۰۰ میلیارد تومان خدمات دهیم.
وی متذکر شد: پرتکرارترین مسائل شهری که با سرشماره ۱۳۷ تماس گرفته میشود اختصاص به رفت و روب، ساخت و ساز، سد معبر و فضای سبز دارد و درخواست ویژه شهروندان تخصیص ناوگان حمل و نقل عمومی است. بیش از ۸۰ درصد پیامهای مردمی به پاسخ میرسد. همچنین در چهار کد خدمتی ۹۵ درصد رضایت بخشی داریم.
شاهرخی در خصوص روند و فاصله زمانی پاسخگویی نیز توضیح داد: در فرآیند پاسخگویی سرشماره ۱۳۷ اگر شهروند آنی جواب نگیرد به رئیس اداره ارجاع می شود و ایشان ۷۲ ساعت فرصت پاسخ دارد. اگر پاسخ داده نشود سیستم به معاون مربوطه میفرستد که ۲۴ ساعت زمان دریافت پاسخ است که اگر جواب گرفته نشود، سیستم به مدیر ارشد میفرستد. نهایتا ۵ روز فرصت پاسخ به شهروند است، اگر در این زمان پاسخ داده نگردد، سیستم به بازرسی میفرستد و به شهروند اطلاع داده می شود.
رئیس اداره ارتباط مردمی شهرداری مشهد متذکر شد: شهرداران مناطق شهری مشهد متناسب با روز، هر ماه در روابط عمومی ارتباط مردمی حضور پیدا کرده و مستقیم پاسخگویی شهروندان منطقه خواهند بود. همچنین روزهای سه شنبه هر هفته یکی از اعضای شورای شهر نیز در مرکز پاسخگوی سوالات و مشکلات شهری است.