تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 22:53
کد خبر : 8346

به دنبال بارندگی‌های اخیر:

آبگیری سازه های آبخیزداری در شهرستان خلیل آباد

در پی بارشهای بهاری اخیر برای نخستین بار در سال آبی جاری پروژه ابخیزداری بندهای خاک خارزنج و زیردر درشهرستان خلیل اباد آبگیری شد.

به ‌گزارش رخداد پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل آباد در این باره گفت : پس از بارش‌های مناسب هفته گذشته برای نخستین بار در سال آبی و پس از ۴ سال مجددا حوزه خارزنج و زیردر آبگیری شد.

حمیدترابی افزود،طبق بررسی های میدانی حدود ۳۰ درصد از بندهای خاکی خارزنج و زیر در آبگیری گردید.

ترابی اظهار داشت، حوزه آبخیز شمال خلیل آباد شامل دو حوزه خارزنج و زیر در می باشد که حوزه ابخیز خارزنج شامل یک بند خاکی به حجم ۷۵۰ هزار متر مکعب که در بالا دست آن ۳ رسوب گیر سنگ و ملاتی اجراشده است.

ترابی یاداورشد، در پایین دست آن ۵ سازه ابخیزداری باعنوان پشته خاکی نیز احداث گردیده که اثر بسیار مطلوبی در تعدیل سیلاب‌های حوزه ابخیزمذکور را دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خلیل آباد بابیان اینکه سازه های خاکی احداث شده در بالا دست شهرستان با مهار سیلاب‌ها تاثیر مثبتی در نفوذ اب به سفره های زیر زمینی و پایداری اب قنوات،چشمه ها وچاه های پایین دست دارد.

وی افزود : حدود ۱۰۰۰ نفر بهره بردار در ۲ رشته قنات وبیش از ۱۰ حلقه چاه و مالکین روستای خارزنج از آب سفره های این سازه ها بهره برداری نموده و حدود ۱۵۰۰ هکتار اراضی در این منطقه زیرکشت می رود و جمعیت ۱۵ هزار نفری منطقه ازخطرات سیل مصون می مانند.

برچسب ها :

ناموجود