تاریخ انتشار : دوشنبه 25 دی 1402 - 18:39
کد خبر : 5403

تقریر مدیر کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در باب دریافت درجه یک هنری دو پیشکسوت موسیقی استان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در پی اعطای نشان درجه یک هنری به محمد قیوم امینی خلیلی ها و مجتبی خان قیطاقی، دو پیشکسوت موسیقی خراسان رضوی در شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور در یادداشتی کسب این افتخار را تبریک گفت.

به گزارش رخداد پرس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمد حسین زاده، مدیر کل این اداره طی یادداشتی دریافت نشان درجه یک هنری دو پیشکسوت موسیقی استان را در جشنواره موسیقی نواحی امسال در تهران، تبریک گفت. متن یادداشت بدین شرح است :

فرهنگ و هنر هر کشور، تجربیات تاریخی، اجتماعی، آمال و آرزوهای هر سرزمین را روشن می‌سازد.

تجلی استعداد، ذوق و هنر هر قوم را می‌توان در کنش‌ها و دستاوردهای فرهنگی و هنری جستجو کرد.

در این میان، هنر موسیقی، آن هم از نوع نواحی آن، ریشه در اساطیر، اعتقادات و باورهای مردمی دارند.

توجه به این حوزه، برای نیل به شناخت دقیق و عمیق از روحیات و عملکردهای مردمان، یک فرصت ویژه است.

در دوران جهانی سازی و کشاکش تهاجم فرهنگی و در روزگار تنگ شدن عرصه بر فرهنگ ملی و قومی، پرداختن به آیین، باور و سنت خرده فرهنگ‌ها، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و اعتبار هنرمندان نواحی، در عبور از چالشی با عنوان حفظ هویت ملی، می تواند، نقش کلیدی خود را ایفا کند.

استان خراسان رضوی، سرزمینی است که تاریخ عظیمی را در بطن خود ذخیره کرده است و سود جستن از این میزان از هویت تاریخی، برای بقا و مانایی فرهنگ بومی و نواحی آن، در سرانگشتان هنرمندان این خطه از خاک میهن اسلامی است.

آواها و نغمات الله مزار، انارکی، فریاد هرای، عاشقی ها، بخشی ها و لوطی ها و چیره دستی نوازندگان دوتار، سورنا، قشمه، کمانچه، دهل و دپ، بخشی از هویت ماست که طنین آن سالهاست در جشنواره های موسیقی، نیوشیده می شود.

اما امسال سردمداران موسیقی نواحی استان، «استاد محمد قیوم امینی خلیلی ها» و «استاد مجتبی خان قیطاقی» پس از سالها تلاش و ممارست، توانستند با دریافت درجه یک هنری، بر درجه اعتبار استادی خویش صحه گذارند و در اعتلای هنر موسیقی مقتدرانه گام بردارند .

با افتخار، دستشان را به مهر می فشارم و صمیمانه به این بزرگواران، تبریک می گویم.

عمرشان به عزت و برکت مستدام

محمد حسین زاده

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی

برچسب ها :

ناموجود