تاریخ انتشار : شنبه 1 آذر 1404 - 16:02
کد خبر : 20488

با حضور جمعی از مدیران کل ادارات دولتی و به میزبانی ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی برگزار شد:

راه‌اندازی سامانه ساماندهی اسناد غیر رسمی (موضوع ماده ۱۰ قانون الزام) در خراسان‌رضوی 

سامانه ساماندهی اسناد غیر رسمی ( موضوع ماده ۱۰ قانون الزام ) با اولویت دستگاه‌های دولتی ، طی مراسمی با حضور مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی ، مدیر کل بازرسی خراسان رضوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان، مدیر کل دفتر فنی استانداری خراسان رضوی ، و جمعی از مدیران و روسای دستگاه‌های دولتی استان در سالن همایش‌های ملی حضرت ولی‌عصر( عج) ثبت اسناد استان برگزار شد.

به گزارش رخداد پرس،، در این جلسه سید مرتضی مولوی‌پور مدیرکل ثبت اسناد استان ضمن تشریح ویژگی‌ها و اهمیت راه‌اندازی این سامانه گفت: این سامانه در حال حاضر با هدف ثبت ادعای مالکیت دستگاه‌های دولتی در خصوص املاک فاقد سند راه‌اندازی شده است.برای مدت حدود سه هفته دستگاه‌های دولتی می‌توانند با دسترسی به این سامانه نسبت به ثبت اطلاعات اقدام کنند.

 

مولوی‌پور از تشکیل و فعالیت کمیته‌ای متشکل از ثبت اسناد و املاک و اداره کل اقتصادی و ودارایی خبر داد و گفت: این کمیته به منظور تعیین تکلیف مالکیت املاک فاقد سند دستگاه‌های دولتی تشکیل شده و تاکنون ۱۵ هزار ملک فاقد سند دولتی توسط این کمیته شناسایی شده است که بیشترین آنها مربوط به اداره کل آموزش و پرورش استان می‌باشد.

 

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این سامانه، دو هدف مهم پیگیری می‌شود که شامل ثبت ادعا و ثبت مستندات خواهد بود و ورود کاربران و کارشناسان ادارات به آن منوط به اجازه دسترسی از سوی بالاترین مقام در هر اداره می‌باشد. اولین اقدام در این سامانه نیز تهیه نقشه است که در این خصوص چند گروه مجوز تهیه نقشه داده شده است که در حال حاضر نقشه برداران مورد تایید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعال هستند.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های این سامانه گفت: سامانه ساماندهی اسناد غیر رسمی موضوع ماده ۱۰ قانون الزام بصورت ساده طراحی شده و جلسه‌ای نیز در قالب برنامه آموزشی ویژه کاربران و کارشناسان دستگاه‌های دولتی اول وقت صبح فردا در محل ثبت اسناد خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

 

تشکیل پرونده قضایی برای دستگاه‌های دولتی که در این سامانه اقدام نکنند

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فتوحی مدیر کل بازرسی خراسان رضوی نیز در این جلسه با تقدیر از تلاشهای ثبت اسناد و املاک در پیگیری و راه‌اندازی این سامانه گفت: این برنامه، ابلاغ واقعی یک موضوع است و به واقع در حال حاضر همه در جریان تکلیف قانونی ثبت املاک فاقد سند و ادعایی قرار گرفته‌اند.

 

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این مراسم و راه‌اندازی سامانه ساماندهی اسناد غیر رسمی گفت: دستگاه‌های دولتی باید با اهتمام وارد سامانه شده و ثبت لازم را انجام دهند و ظرف ۲ سال نیز تعیین تکلیف شود.اگر چه کار ثبت اسناد و املاک افزایش می‌یابد اما در نهایت بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

 

وی در مورد آندسته اراضی و املاک دولتی که کاداستر برای آنها انجام نشده گفت: این فرصت بهترین زمان برای ثبت املاک فاقد سند بویژه برای دستگاه‌های دولتی است تا اراضی آنها مورد سواستفاده‌ و تعرض قرار نگیرد‌.

 

مدیر کل بازرسی خراسان رضوی گفت: با راه‌اندازی این سامانه هر دستگاهی که در ثبت ادعا و اطلاعات لازم اقدام نکند ، پرونده قضایی برای آن تشکیل شده و مصداق مبرز و واقعی ترک فعل خواهد بود.

حسینی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان نیز راه‌اندازی این سامانه را ، هم فرصت و هم تهدید دانست و گفت: این سامانه فرصتی است تا احقاق حقوق دولت اتفاق افتد و تهدید از آن جهت است که اگر دستگاه دولتی در این خصوص اقدام نکند، مسولیت آن با دستگاه قضایی است.البته ذی حسابان ما از املاک فاقد سند نیز پشتیبانی نخواهند کرد.

 

وی از تشکیل ۱۷ جلسه طی دو ماه گذشته با دستگاه‌های دولتی که دارای بیشترین ملک فاقد سند بوده‌اند، خبر داد و گفت: با شناسایی ۱۵ هزار ملک فاقد سند دولتی در استان در حال حاضر ۸۳۶۳ ملک در کارگروه استانی تعیین تکلیف شده است.

 

دکتر شفیعی معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت : ضمن تقدیر از تلاش‌های ثبت اسناد و املاک در راه‌اندازی این سامانه امیدورام روزی فرا رسد که در استان، املاک فاقد سند نداشته باشیم.

 

امروز با اعلام رسمی قوه‌ قضاییه و رونمایی از این سامانه، فرصتی ایجاد شده تا به مرور مشکلات سیستم نیز احصاء و مشکلات رفع شود لذا اهمیت موضوع باید برای کارشناسان مربوطه یادآوری شود.

 

وی افزود: اگرچه تعدادی از مشاوران املاک به سامانه کاتب متصل نشده‌اند و با آنها مماشات شده اما در حوزه مدیران کل دولتی مماشاتی صورت نخواهد پذیرفت.

شایان ذکر است در این مراسم نحوه ورود به سامانه ساماندهی اسناد غیر رسمی، ثبت ادعا و اطلاعات لازم ، پیگیری ادعا ، تایید نقشه ، اطلاعات توصیفی ملک و ….برای مدیران حاضر تشریح شد.