تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 اردیبهشت 1402 - 18:19
کد خبر : 960

یادداشت/سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها و موزه‌های آستان قدس

روز جهانی موزه‌ها ؛ فرصتی برای تبیین جایگاه جهانی تمدن اسلامی

تاریخ ایران، تاریخی بلند و جهانی است که شناخت فرهنگ تبلور یافته در این سابقه ارزشمند منوط به آگاهی از پیشینه و سیر در گذشته آن است زیرا که شناخت گذشته، پلی برای حرکت به سوی آینده است.

 

 

 

 

در مسیر گذار، موزه ها جایگاهی در خور توجه برای معرفی فرهنگ و تمدن گذشته این سرزمین در طول اعصار دارد. فرهنگی که با اسلام آمیخته است. از دل این آمیختگی بزرگانی نامدار را به تاریخ علم فرهنگ عرضه داشته است و نام هر کدام همچون ستاره ای درخشان بر پیشانی تمدن بالنده ایران می‌درخشد.

آثار باقی‌مانده از گذشتگان، میراث فرهنگی منحصر به فردی است که در کنار اعتبار و احترام جهانی به یادگار برای ما مانده است.

اهمیت موزه‌ها و تنوع آن در شناخت فرهنگ‌ها و آثار مادی گذشتگان امری بدیهی است و موزه‌های آستان قدس رضوی به عنوان نماد فرهنگی اجتماعی در مجموعه‌ای منتسب به عالم آل محمد(ص) در معرفی این پیشینه جایگاهی بسیار چشمگیر دارد.

موزه هدایای مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، تالار آثار اهدایی استاد فرشچیان، موزه قرآن، موزه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، موزه فرش، موزه مردم شناسی در کنار ۱۱ گنجینه دیگر، با آثاری تک نسخه و منحصر به فرد در کشور و حتی در عرصه بین‌الملل، این مجموعه را به آیینه‌ای تمام نما از تمدن، اندیشه و معرفت ایرانی اسلامی مبدل ساخته است.

مجموعه بالغ بر ۱۶۰ هزار نسخ خطی و چاپ سنگی از آثار دانشمندان بزرگ اسلامی و ایرانی در توالی ۱۰ قرن موجود در کتابخانه رضوی، در کنار آثار موزه‌ای، فرصتی عظیم را برای اهل پژوهش فراهم آورده است.

ماحصل حفظ این میراث در آستان قدس رضوی، ایجاد زمینه‌های پژوهشی، توسعه همکاری‌ها با سایر مراکز فرهنگی در عرصه ملی و بین‌المللی برای استخراخ دانش بشری از میان میراث ماندگار نسخ خطی و آثار موزه‌ای است.

 

برچسب ها :

ناموجود