تاریخ انتشار : شنبه 12 شهریور 1401 - 19:59
کد خبر : 880

یادداشت/امیر رستمی؛ روزنامه نگار

مبارزی که فلسفه قیامش برخاسته از دین بود

روز شهادت رئیس‌علی دلواری به عنوان مبارزه با استعمار پیر اینگلیس نامگذاری شده مبارزی که در راه دفاع از وطن و دین اسلام جان خودش را فدا کرد.

 

فرماندهی «رئیسعلی دلواری» در جنوب با صدور حکم جهاد آیت الله سید عبدالحسین لاری و دیگر مراجع آن زمان آغاز شد.

رئیسعلی دلواری به نامه تهدیدآمیز انگلیس بدین گونه پاسخ گفت: در صورت اقدام آنان به جنگ تا آخرین حد امکان مقاومت خواهیم کرد.

او به پشتوانه تربیت دینی با تبیین فلسفه شهادت و قیام حسینی و ترسیم امتداد این دو در تاریخ برای همرزمانش، سرمشق مبارزی آزادی خواه و استعمارستیز شد، که هرگز از تنهایی و کمی نیرو و تجهیزات در برابر ارتش منسجم و مجهز بریتانیا نهراسید.

قسم نامه شهید رئیسعلی دلواری

چگونه بی طرفی اختیار کنم در حالی که استقلال ایران در خطر است.‌ای کلام الله گفتار مرا شاهد باش من به تو سوگند یاد می‌کنم که اگر انگلیسی‌ها بخواهند به خاک وطن من تجاوز کنند، در مقام مدافعه برآیم و تا آخرین قطره خون من بر زمین نریخته است، دست از جنگ با آنان نکشم و اگر غیر از این رفتار کنم، در شمار منکرین و کافربن به تو باشم.

شخصیت کم نظیر و از جهاتی بی نظیر این فرمانده انقلابی که از محیط روستایی کوچک و دورافتاده در جنوب ایران، به پشتوانه دین و نیرو‌های مردمی دنیا را تحت تاثیر قرار داد و آوازه اش مرز‌های منطقه‌ای و بین المللی را فرا گرفت؛ بر استعمارگران انگلیسی بسیار گران آمد و آنجا که دانستند این قیام برگرفته از نام و نان نیست به طمع خیانت پیشه‌ای خودفروخته او را از پشت سر از پای درآوردند.
پیکر او طبق وصیتنامه‌اش در جوار حرم علی بن ابی‌طالب(ع) در وادی‌السلام دفن کردند.
امروز با گذشت بیش از یک قرن از شهادت دلاور دلوار، منش این مسلمان انقلابی سرمشق جبهه مقاومت اسلامی در برابر ظالمان و الگوی تاریخی عبرت آموز برای تربیت نسل امروز است.

برچسب ها :

ناموجود