تاریخ انتشار : پنجشنبه 22 تیر 1402 - 10:02
کد خبر : 1512

مباهله، جهاد ترکیبی

مباهله در ۲۴ ذیحجه سال نهم هجری در مدینه رخ داده ا.ست. آيه ۶۱ سوره آل عمران در این مورد نازل شده است: "فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ"

 

 

 

اهمیت مباهله
آیت الله جوادی آملی در اهمیت مباهله می فرمایند:
از غریب ترین ایام زندگی ما ایام #مباهله است. خیلی از ما عالمانه حرف می‌زنیم و عوامانه فکر می‌کنیم در نتیجه آن ارکان ولایت را تقریباً از دست می‌دهیم در حالی که آن اجزای غیر رکنی را خیلی محترم می‌شمریم مانند اول ذیحجه که سالروز ازدواج وجود مبارک حضرت امیر با فاطمه زهرا(سلام الله علیهما) است اینها جزء واجبات غیر رکنی است.
غدیر جزء واجبات رکنی امامت است، مباهله جزء واجبات رکنی ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق می‌کند. در حالی که نه رسانه‌ها از او نام می‌برند و نه حوزه‌ها خبری هست!
آن وقت آن مسائل واجبات غیر رکنی را خیلی دامن می‌زنیم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزای نماز است لکن حمد و سوره کجا، رکوع و سجود کجا؟! حمد و سوره واجب غیر رکنی است اما رکوع و سجود واجب رکنی است.

جریان مباهله در طول تاریخ

مباهله در ۲۴ ذیحجه نهم هجری باقی نماند. در طول تاریخ طرفداران جبهه حق از این روش استفاده کردند. نمونه زیر که در روز عاشورا رخ داده، خواندنی است:
تاریخ نگار اهل سنّت، طبری به سند خود این گونه روایت می‌کند: روز عاشورا یکی از افراد سپاه ابن زیاد به نام یزید بن معقل از دشمنان سیّدالشهداء علیه السلام، به بریر بن خضیر که از علمای قرآن شهر کوفه و از یاران حضرت بود می‌گوید: می‌بینی که خدا چه روزگاری را برای تو رقم زده است؟
بریر پاسخ داد: آن چه خدا برای من پیش آورد، سعادت و نیک بختی است و آن چه برای تو پیش آمده، شقاوت و بدبختی است.
یزید بن معقل گفت: دروغ می‌گویی! تو پیش از این نیز دروغ گو بودی. آیا به یاد داری زمانی که در قبیله بنی لوذان این دروغ‌ها را به عثمان می‌گفتی و معاویه را گمراه و گمراه کننده و علی بن ابی طالب را پیشوای حق و هدایت می‌پنداشتی؟
بریر گفت: گواهی می‌دهم که اعتقاد و نظر من همین است که تو گفتی.
یزید بن معقل چون می‌دانست او به ولایت امیر مؤمنان علی علیه السلام ایمان دارد، گفت: من نیز گواهی می‌دهم تو از زمره گمراهان هستی.
بریر گفت: آیا حاضری مباهله کنی و بعد مبارزه کنیم؟
یزید بن معقل گفت: آری!
آن گاه هر دو حرکت کردند و قبل از مبارزه دست به دعا برداشتند و دروغ گو را لعنت کردند و از خدا خواستند که کسی را که بر حق است، بر دیگری که باطل است، چیره گرداند و بعد مبارزه آغاز شد و بریر، یزید بن معقل را کشت.(ناگفته‌هایی از حقایق عاشورا،علی حسینی میلانی، ص ۱۷۵)

جهاد ترکیبی بودن مباهله
مباهله جبهه آرایی حبهه حق در مقابل جبهه باطل است. دو مولفه اصلی جهاد یعنی: تلاش مضاعف و در مقابل دشمن بودن، در مباهله وجود دارد. مباهله از جهتی که جان را به مخاطره می اندازد، جهاد نظامی است و از جهتی که تقابل اراده ها و شناخت ها است، جهاد تبیینی می باشد. بنابراین میتوان گفت مباهله جهاد ترکیبی است.

انقلاب اسلامی و مباهله
مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی ایران را مصداقی از مباهله می‌دانند؛
«همان‌گونه که در قضیه‌ی مباهله در صدر اسلام، همه‌ ایمان در مقابل همه کفر قرار گرفته بود، امروز نیز در جمهوری اسلامی ایران، همه‌ ایمان در مقابل کفر قرار گرفته است.»
شرط کافی پیروزی در مباهله از نظر مقام معظم رهبری”صفای معنوی” است: «همانگونه که در آن زمان صفای معنوی پیامبر (ص) و خاندان ایشان توانست دشمن را از میدان خارج کند، امروز هم ملت ایران با اقتدار معنوی خود، دشمن را از میدان خارج خواهد کرد.”

 

برچسب ها :

ناموجود