به گزارش رخداد پرس به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، دکتر مسعود اسداللهی کارشناس مسائل غرب آسیا در کارگاه طرح ملی اعتلا با بیان اینکه محور مقاومت از مهمترین دستاوردهای سردار قاسم سلیمانی در منطقه بود، افزود: البته ماهیت محور مقاومت یک پیمان نظامی و مدون نیست که اهداف و اعضای آن و همچنین شرایط عضویت در آن مکتوب شده باشد ، بلکه یک تفاهم شفاهی است.

وی ادامه داد: محتوی این تفاهم نیز دفاع و پشتیبانی ایران از آرمان های عدالت خواهانه کشورهای آزادی خواه و مسلمان در غالب آموزش های نظامی، سلاح، تشکیلات مناسب نظامی ، وسایل مخابراتی امن و بحث های سایبری است.

اسداللهی با طرح این سئوال که چرا ایران داوطلبانه به غزه نمی رود، گفت: در محور مقاومت دو عضو داریم یکی دولت ویکی اعضای غیر دولتی. دراین خصوص ایران و سوریه غیر دولتی هستند.

همرزم شهید سلیمانی با تاکید براینکه مقام معظم رهبری راهبرد و موضع جمهوری اسلامی درخصوص اسرائیل را به مسئولین بیان داشته اند، افزود: اسرائیل هر اقدامی علیه کشور ما انجام دهد پاسخ ما نیز با همان شکل است،  اگر اسرائیل به ایران حمله نظامی کند ما هم حمله نظامی کرده وتل آویو و حیفا را با خاک یکسان می کنیم.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه سردار دلها با نبوغ نظامی خود بهترین راه حل ها را ارائه می داد، گفت: حاج قاسم با راهبردهای فرعی، تاکتیک‌ها، عملکردها و سیاست نظامی خود به بهترین شکل عمل می کرد. وقتی حاج قاسم به‌عنوان فرمانده‌ نیروی قدس وارد عرصه شد که نیروی قدس در منطقه با دو سه پرونده مشخص روبه‌رو بود؛ یکی بحث لبنان بود، چون جنوب لبنان هنوز در اشغال ارتش رژیم صهیونیستی بود. دیگری بحث فلسطین و افغانستان بود. ماجرای بوسنی هم آن موقع با پیمان دیتون تمام شده بود.

اسداللهی ادامه داد: در آن شرایط ایشان در یک فاصله زمانی نسبتاً کوتاه موفق شد وجهه جدیدی به حزب‌الله لبنان بدهد. حزب‌الله لبنان تا پیش از آن یک گروه نیمه‌اطلاعاتی – نیمه‌عملیاتی بود، ولی سردار سلیمانی در آن راهبردی که در ذهنش داشت، حزب‌الله را تبدیل به یک قدرت عملیاتی و بازیگر بزرگ منطقه‌ای کرد.

وی تصریح کرد: شهید بزرگوار سردار سلیمانی به همه آزادی خواهان و جوانان مسلمان منطقه این جرات و جسارت را داد که نه تنها در راستای آزادی کشور شان بلکه آزادی قدس حرکت کنند.

کارگاه ۱۶ ساعته طرح ملی اعتلا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با هدف تعالی بخشی معرفتی،مهارتی و حرفه و حضور بیش از یکصد نفر از استادان و مدیران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در مرکز رفاهی فرهنگی  طی روزهای هفتم و هشتم بهمن ماه  برگزار شد.