تاریخ انتشار : یکشنبه 24 دی 1402 - 18:34
کد خبر : 5373

خدمت به شرط تخصص در کارگاه‌های فنی و روشنایی حرم رضوی

خدمات متنوعی توسط ادارات و بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی به دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) ارائه می‌شود تا آنان لحظات زیبا و دلنشینی در این آستان مصفا داشته باشند و با آرامش‌خاطر زیارت کنند. اداره خدمات فنی و روشنایی، از جمله این ادارات است که خدمات خادمانش اگرچه فنی و تخصصی است، اما نشأت گرفته از دل و جان است.

 

خدمت به شرط تخصص در کارگاه‌های فنی و روشنایی حرم رضوی

به گزارش رخداد پرس، اداره خدمات فنی و روشنایی حرم مطهر رضوی اقدامات گسترده‌ای را با مشارکت نزدیک به ۲ هزار نیروی رسمی و افتخاری در حوزه‌های مجزای فنی، روشنایی و تلفنخانه زیر نظر معاونت خدمات زائرین حرم مطهر برعهده دارد که شاید تنها برخی از خدمات آن همچون چشم‌نوازی ریسه‌های رنگی و کتیبه‌های مناسبتی مورد توجه شما زائرین و مجاورین در این حریم امن الهی قرار گرفته باشد. در ادامه به مرور منتخبی از خدمات این اداره می‌پردازیم.

طراحی و نگهداری لوسترها

رواق‌های حرم مطهر رضوی، نور و روشنایی خود را از لوسترهای زیبایی می‌گیرند که نفاست آن‌ها گاه زائرین را هم مجذوب خود می‌کند. برطبق آخرین آمار ما، حدود ۱۴۰۰ لوستر با ۳۰ هزار شعله لامپ در حرم مطهر وجود دارد، بنابراین وظیفه اصلی این اداره در حوزه روشنایی مربوط به روشنایی، نگهداری، تنظیف، جابه‌جایی، تعمیر و بازبینی این لوسترها می‌شود. حتی اداره خدمات فنی و روشنایی دارای کارگاه تخصصی روشنایی برای طراحی و ساخت لوسترهای مورد نیاز در رواق‌های تازه تأسیس است.

از غبارروبی ارتفاعات تا خدمات بالابر

همان‌طور که می‌دانید گوشه و کنار حرم مطهر به طور مستمر نظافت می‌شود، در این بین تنظیف و غبارروبی منظم هر آنچه در رواق‌های حرم مطهر در ارتفاعات نصب شده است نیز برعهده خادمان حوزه روشنایی است. به طور مثال، می‌توان به تنظیف حدود ۵۵ هزار مترمربع آینه‌کاری، نزدیک به ۱۸ هزار مترمربع معرق‌کاری و کاشی‌کاری، ۲ هزار مترمربع شیشه و حدود ۴۰۰ درب چوبی و ۱۷ درب طلا اشاره کرد. برخی نقاط پرتردد نیز روزانه چندین بار تنظیف می‌شود.

بخش روشنایی حرم مطهر رضوی، علاوه‌بر استفاده از خدمات بالابر برای انجام وظایف خود به سایر بخش‌های حرم مطهر نیز خدمات بالابر ارائه می‌دهد. نگهداری و رسیدگی فنی به بالابرها نیز به عنوان خدمتی خاص برعهده این بخش است. در ایام معمول سال، روزانه حدود ۵ مورد از خدمات بالابر در حرم مطهر استفاده می‌شود که این میزان در ایام مناسبتی به بیش از ۲۰ مورد می‌رسد.

خدمات حوزه ساعت‌ها

ساعت، از جمله وسایلی است که در جای جای بارگاه ملکوتی رضوی به چشم می‌خورد. جالب است بدانید که ارائه خدمات در حوزه ساعت‌های حرم مطهر نیز زیر نظر این اداره انجام می‌شود. در واقع این خدمات شامل نگهداری، بررسی، تعمیر و تنظیم تمامی ساعت‌های موجود در این آستان مقدس از جمله دو ساعت تاریخی گلدسته‌ ساعت صحن‌های آزادی و انقلاب اسلامی، حدود ۲۰۰ ساعت دیجیتال در رواق‌ها و نزدیک به ۱۲۰۰ ساعت مکانیکی در دفاتر حرم مطهر می‌شود.

نورآرایی و کتیبه‌آرایی

فضاآرایی حرم مطهر در حوزه‌های نورآرایی و کتیبه‌آرایی در ایام مناسبتی، از دیگر خدمات اداره خدمات فنی و روشنایی است که توسط خادمان حوزه روشنایی آن انجام می‌شود. به طور نمونه در ایام ماه‌های محرم و صفر این بارگاه قدسی با نصب بیش از ۱۰ هزار متر پارچه و کتیبه سیاهپوش می‌شود. علاوه‌بر نصب و نگهداری این کتیبه‌ها، طراحی، چاپ و پیگیری دوخت آن‌ها نیز برعهده این خادمان است. همچنین در حوزه نورآرایی حرم مطهر در جشن‌ها و ایام ولادتی تلاش می‌شود با نوآوری در طراحی و نصب ریسه‌ها، چراغانی هر مناسبت متفاوت با مناسبت قبلی باشد.

از کارگاه‌های فنی تا تلفنخانه

در کارگاه‌های فنی زیرمجموعه این اداره نیز خادمیارانی باتجربه و متخصص در فضایی آکنده از صداهای گوشخراش و هوایی سنگین، عاشقانه در حال فعالیت هستند. بخش فنی حرم مطهر مجموع وظایف خود را در پنج حوزه‌ خدمتی اصلی شامل «تعمیرات خودروهای برقی همچون زائربرها و ماشین‌های شست‌وشوی مکانیزه»، «تعمیر لوازم غیرمنصوب اداری و آسایشگاهی»، «سازه‌های نمایشگاهی»، «تابلوهای اطلاع‌رسانی و زیبانمایی» و «تعمیرات صندلی‌های چرخدار» در بیش از ۲۰ کارگاه مختلف نظیر تعمیرات مکانیک، تعمیرات الکترونیک، تراشکاری، جوشکاری، خیاطی صنعتی و…. انجام می‌دهد. نصب سایبان‌های موقت ویژه تردد زائرین و تشرف آنان به حرم مطهر در تابستان امسال در صحن پیامبر اعظم(ص)، از جمله خدمات خاص این بخش در راستای تسهیل زیارت بود.

بخش تلفنخانه حرم مطهر حضرت رضا(ع) نیز تمامی امور مربوط به اپراتوری تلفنخانه، نگهداری خطوط در حرم مطهر، تعمیرات تلفن و نگهداری خطوط مرکز تلفنخانه این آستان مقدس را انجام می‌دهد.

برچسب ها :

ناموجود