تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردین 1403 - 17:53
کد خبر : 7684

خطر مرگ با مصرف گیاهان و قارچ های سمی دربهار

طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی ، تماس یا مصرف گیاهان بویژه قارچ های سمی به عنوان یکی از علل بروز مسمومیت های تصادفی است.


به گزارش رخداد پرس به نقل از  روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی، معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان رضوی با بیان این مطلب افزود : فصل بهار فصل رویش گیاهان خودرو در مراتع و طبیعت ایران است که با توجه به حضور مردم در طبیعت در صورت عدم شناخت واطلاع از نوع گیاه، استفاده از آنها میتواند باعث آسیب جسمی و مسمویت شود.

علی شکاری گفت: قارچ های سمی همه ساله در بهار می روید که این قارچ های سمی از نظر خصوصیات ظاهری مانند شکل ، رنگ، بو، مزه و… شباهت زیادی به قارچ های خوراکی دارد و تشخیص انواع خوراکی قارچ از انواع سمی آن بسیار مشکل و تنها توسط متخصصان مجرب قارچ شناسی مقدور است لذا بی توجهی به این مسئله و استفاده از آنها موجب بروز مسمومیت های شدید و گاها منجربه مرگ هم وطنان می شود.

شکاری با اشاره به اینکه برای سم قارچ هیچ پادزهری وجود ندارد گفت : مصرف قارچ توسط حیوانات و پرندگان ، بیانگر غیر سمی بودن آن برای انسان نمیباشد و حتی برخی از سموم قارچ مقاوم به گرما بوده و با گرما و حرارت نیز سم زدایی نمیشود بنابراین به مردم اکیدا هشدار میدهیم از هرگونه برداشت و مصرف خودسرانه گیاهان دارویی وقارچ های سمی جدا خودداری کنند.

علی شکاری افزود: برداشت گیاهان علاوه بر صدمات جانبی، به اکوسیستم مرتعی نیز آسیب میرساند و با از بین بردن تنوع زیستی موجب تخریب منابع طبیعی می شود.

وی گفت: تمامی گیاهان مجاز و قابل مصرف مرتعی و جنگلی که به عنوان گیاهان خوراکی و دارویی شناخته شده مورد استفاده قرار میگیرد باید با ملاحظات حقوقی ، حفاظت و پایداری واخذ مجوز از ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری توسط افراد واجد شرایط به بهره برداری برسند زیرا هر گیاه حساسیت خاص خود را دارد و بهره برداری از آن باید به گونه ای باشد که رویش مجدد گیاه دچار خدشه نشود.

برچسب ها :

ناموجود